• برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8
سکوت قانون در برابر حمایت از حیوانات:

حمایت از حقوق حیوانات در گروی تصویب قانون منع حیوان آزاری

  • کد خبر : 3941
  • 21 اردیبهشت 1401 - 8:00
حمایت از حقوق حیوانات در گروی تصویب قانون منع حیوان آزاری
یکی از مواردی که در دهه‌های اخیر همواره موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی گردیده، اذیت و آزار حیوانات و بعضاً کشتن این موجودات می‌باشد.

ظلم انسان نسبت به جانوران سابقه‌ای به درازای تاریخ بشر دارد که از آن جمله می‌توان به شکار کردن این موجودات برای تفریح پادشاهان و صاحب منصبان در اعصار مختلف تاریخ بشر نام برد. لکن در دهه اخیر به سبب همه گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، نشر فیلم‌ها و تصاویر آزار‌دهنده از شکنجه، قتل و اقسام آزارهای روحی و جسمی نسبت به این آفریدگان خداوند منتج به شکل‌گیری آثار مثبت و منفی مختلفی شده است. نشر این موارد از طرفی احساسات عمومی را بیش از پیش جریحه دار نموده است.

هزاران امضا برای ضرورت تصویب قانون منع حیوان‌آزاری

طی درخواست تصویب قانون منع‌ حیوان‌آزاری که با ۱۸هزار امضا تقدیم مجلس شد وعده دادند این طرح هرچه زودتر به تصویب برسد و همچنین اطمینان دادند که مجلس یازدهم در حوزه محیط زیست کارنامه‌ای قابل قبول خواهد داشت.
دراین راستادرخواست تصویب قانون منع حیوان‌آزاری با ۱۸هزار امضا تقدیم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی شد. تدوین پیش‌نويس قانون منع حیوان آزاری از سال ۹۴ آغاز شد و در قالب لايحه به هیئت دولت رفت. متاسفانه بعلت عدم آگاهی ازضرورت عواقب وتاثیرآن درجامعه اهمیتی قائل نشدند.
اخیرا موارد انتشار تصاویر و فیلم‌های دردناک از آزار حیوانات اهلی و وحشی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته؛ تصاویری که کاربران فضای مجازی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و لزوم برخورد قانونی با مرتکبان را گوشزد می‌کند چرا که در سایه خلاء قانونی برای برخورد با حیوان‌آزاران، مجازات‌های بازدارنده برای برخورد با آنان در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که پیشنویس قانون منع حیوان‌آزاری، بیش از دو سال است که در کمیسیون حقوق مجلس خاک می‌خورد و به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای تصویب آن وجود ندارد؛ طرحی که حالا مطالبه بسیاری ازمردم ایران است. اما تعلل دولت در ارسال آن به مجلس سبب شد تا امروز در کمیسیون حقوقی مجلس معطل بماند. حالا امضاکنندگان این کارزار از رئیس مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواسته‌اند این طرح را برای تصویب وارد صحن مجلس کنند. طراحان این کارزار می‌گویند در حالی که موارد انتشار فیلم‌ها و تصاویر دلخراش از آزار جانوران رو به افزایش است و با این که برخی از این آزارگران دستگیر می‌شوند،امابدونه مجازات آزاد میشوند.
آیا مجلس ، برنامه‌ای برای تصویب قانون منع حیوان‌آزاری در دست اجرا قرار خواهد داد تا با تصویب این قانون شاهد کاهش موارد حیوان‌آزاری در کشور باشیم؛ مواردی که علاوه بر ترویج بی‌اخلاقی و قساوت در جامعه، وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی زیر سوال می‌برد.

لایحه منع حیوان آزاری همچنان در انتظار تصویب!

در پی حادثه تلخ و دردناک کشتار بی‌رحمانه یک خرس قهوه‌ای ماده و دو توله‌اش در شهریورماه ۱۳۹۰ در سمیرم اصفهان، گروه‌های حامی محیط‌زیست و حیوانات، روز بیستم شهریور را به‌ عنوان «روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات» انتخاب و نام‌گذاری کردند. حیوان‌آزاری و نامهربانی با حیوانات اتفاق جدید و نادری نیست اما کشتار خرس قهوه‌ای مادر به‌همراه دو توله‌اش در سال ۱۳۹۰ در اصفهان به‌حدی منزجرکننده و دردآور بود که موج عظیمی از احساسات عمومی را برانگیخت و منجر به یک تلاش همگانی در عرصه حقوق حیوانات و محیط‌زیست شد. انتشار فیلمی هولناک از سلاخی دو توله خرس قهوه‌ای زنده در کنار لاشه خونین مادرشان به تکان‌دهنده‌ترین خبردررسانه های دنیاتبدیل شد.

داغ خرافات بر پیشانی دام‌ها

مقابله با حیوان‌آزاری‌هایی که ریشه در خرافات دارند مستلزم تصویب قانونی بازدارنده است. اما ظاهرا پیشنویس قانون منع حیوان‌آزاری که اکنون ۶ سال است در دولت و مجلس دست‌به‌دست می‌شود. به گزارش مشرق، هر از گاه رسانه‌ای شدن فیلم یا تصاویری دلخراش از آزار و اذیت حیوانات، جای خالی قانونی بازدارنده به منظور مقابله با حیوان‌آزاری را یادآور می‌شود. اما گویی طلسمی از تصویب قانون منع حیوان‌آزاری که مجلس و دولت، سال‌هاست وعده تصویب آن را می‌دهند جلوگیری می‌کند! در نتیجه از آنجا که در بسیاری از موارد، قانونی برای مجازات عاملان حیوان‌آزاری وجود ندارد، قبح برخی از مصادیق حیوان‌آزاری از بین رفته و حتی به رویه‌ای رایج تبدیل شده‌اند که داغ گذاشتن بر صورت دام‌ها یکی از آنها است….
در زمینه لایحه منع حیوان آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی درحال حاضربرای برخورد با افرادی که اقدام به اتلاف حیوانات می‌کنند، یک ماده قانونی داریم، که تنها حیوانات حلال گوشت را شامل می‌شود و در قانون مجازات اسلامی نیز برای خاطیان این بخش مجازات تعیین شده است. البته در دین اسلام نیز بر ضرورت حمایت از حیوانات و ممانعت از آزار آنها تاکید شده است، ضمن اینکه یک نیاز عاطفی نیز در سطح جامعه نسبت به حیوانات ایجاد شده است، که به طرق مختلف خلاء قانونی که در این حوزه وجود دارد را یادآور می‌شود.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=3941