• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

اختراع لامپی در ۸رنگ و ۸وات متفاوت که بعداز سوختن دوباره روشن می‌شود

  • کد خبر : 24268
  • 06 اردیبهشت 1403 - 23:17
اختراع لامپی در ۸رنگ و ۸وات متفاوت که بعداز سوختن دوباره روشن می‌شود
مهندس حسن رشیدی مخترع خلاق کشورمان در رابطه با اختراع خود گفت: این لامپ تنها لامپی در دنیاست که بعد از سوختن دوباره در چند نوبت دلخواه مثلا ۴ بار روشن می‌شود و می‌تواند یک لامپ باشد با ۴ وات مختلف، مثلا اگر آن را در اتاق کوچکی استفاده می‌کنید ۵ وات باشد واگر در پذیرایی می‌خواهید استفاده کنید ۲۰ وات باشد، همچنین می‌تواند یک لامپ باشد با چند رنگ متفاوت و در جشن‌ها از آن استفاده کرد. این لامپ هم بصورت فیلامانی وهم بصورت ال ای دی ساخته می‌شود واز نظر قیمت تفاوت چندانی با لامپهای معمولی ندارد.

این اختراع در سال ۱۳۸۳ ثبت شده که مدرک ثبت قدیم وجدید آن در پایان متن موجود است. درابتدا لامپ‌های کم مصرف و لامپ‌های ال ای دی وجود نداشت، ۹۰ درصد لامپ‌ها از نوع فیلامانی بودند، این نوع لامپ معایبی داشت که می‌توان از مصرف برق زیاد و عمر کم و حرارت بالا را نام برد.
در ابتدا به فکر این افتادم که عمر این لامپ را افزایش دهم و برای رفع این نقص به جای یک فیلامان که خیلی زود می‌سوزد، چندین فیلامان در یک حباب لامپ جا‌سازی کنم و با امکانات بسیار ناچیز موفق شدم یک لامپ با ۸ فیلامان بسازم، لذا راه حلی برای تعویض فیلامان‌ها هنگام سوختن پیدا کردم و موفق شدم عمر لامپ را ۸ برابر کنم و آن را به نام خودم ثبت کنم.

این لامپ مزایای قابل توجهی نسبت به سایر لامپ‌ها دارد
اول اینکه این لامپ میتواند ۸ فیلامان با ۸ رنگ متفاوت داشته باشد و ما با هر رنگی که بخواهیم ان را روشن کنیم، هم نور معمولی برای روشنایی هم نور های رنگی برای جشن‌ها رافراهم می‌کند.
دوم اینکه این لامپ را طوری می‌توان ساخت که ۸ فیلامان با ۸ وات متفاوت داشته باشیم، مثلا اگر نور کمی بخواهیم فیلامان ۲۵ وات را انتخاب کنیم واگر نور زیادی بخواهیم فیلامان ۲۰۰وات را روشن کنیم، در واقع ما لامپی داریم که هم چراغ خواب می‌شود وهم بسیار پر نور جهت اماکن بزرگ قابل استفاده است.
سوم اینکه ما همیشه در سیستم برق کشور نوسان داریم و اگر این نوسان شدید باشد، دستگاه‌های برقی از جمله لامپ‌ها خواهند سوخت، ولی این لامپ به دلیل ۸ فیلامان جدا گانه‌ای که دارد فقط یک فیلامان آن خواهد سوخت و بقیه انها سالم می‌مانند.
چهارم اینکه چون این اختراع از ۸ لامپ فشرده در یک لامپ تشکیل شده، برای ساخت آن مواد و انرژی کمتری مصرف می‌شود و از نظر زیست محیطی بسیار سازگار با محیط زیست است.
پنجم اینکه تقریبا تمامی ساخته‌های دست انسان باز یافت می‌شوند وچون این لامپ معادل ۸ لامپ است اگر یک لامپ هشت فیلامانه را بازیافت کنیم مثل این میماند که ۸ لامپ معمولی را بازیافت کرده باشیم، پس انرژی خیلی کمتری در بازیافت لامپ مصرف می‌شود.
لازم به ذکر است که من با امکانات خیلی کمی این لامپ را ساختم واگر امکانات بیشتری داشتم ان را با فیلامانهای بیشتری می‌ساختم و درحال حاضر این لامپ را بصورت ال ای دی و بسیار کم مصرف ساختم که در حال ثبت می‌باشد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=24268

برچسب ها