• برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
عباس اسدی،پژوهشگر فرهنگی:

ابن سینا، ستاره ای درخشان در سپهر ایران زمین

  • کد خبر : 11488
  • 18 اردیبهشت 1402 - 7:17
ابن سینا، ستاره ای درخشان در سپهر ایران زمین
این روزها زمزمه مصادره هویتی ابن سینا که علم وحکمت و ایرانی بودن آن برای همگان روشن است به گوش می رسد. در زمانی که ما در غفلت هستیم کشورهای دیگر شروع به مصادره هویت این نابغه ایرانی می کنند که بایستی ما را حساس کند.

دولت ها در عصر کنونی برای مصادره مشاهیر، به رقابت با یک دیگر پرداخته اند؛ همانند ابن سینا که افغان ها، ازبکها و ایرانی ها درباره ملیّت او اختلاف دارند. در واقع معیار ملیت انسان ها، تابع محل تولد، محل رشد و نمو و وفات آنهاست. ابوعلی در سرزمین ایران کهن متولد گردید و دوران کودکی تا بزرگ سالی خود را در آن سپری کرد، در بستر فرهنگ و تمدن و زبان و تحت حاکمیت حکومتهای ایرانی بالید و سرانجام در شهر همدان وفات نمود. از این رو می توان او را دانشمندی ایرانی نامید.
در عصر حاضر که دولت ها و کشورهای جدیدی از تجزیه و فروپاشی کشورهای بزرگ و قدیمی به وجود آمده اند، جهت تاریخ سازی و تقویت حس ملّی گرایی و هویت بخشی به سرزمین خویش، سعی در مصادره مشاهیر علمی و فرهنگی به نام خویش دارند. این ادعاها گاهی چنان شدّت می یابد که شخصیت و منزلت علمی آن دانشمندان را تحت الشعاع قرار می دهد. ابن سینا یکی از این ستاره های پر فروغ است که انتساب آن به یک سرزمین، افتخارات زیادی را نصیب آن می کند. کشورهای نوظهور مانند افغانستان و ازبکستان ادعا می کنند ابن سینا افغانی یا ازبک بوده است.
قبل از هر قضاوتی باید گفت که چنین اشخاصی متعلّق به نوع بشر هستند و برای همه دوستداران علم و فرهنگ، افتخار محسوب می شوند. چنانکه بسیاری از عالمان مشهور در بستر فرهنگ و تمدنی ایران و زبان فارسی و تحت حاکمیت دولت ها و جغرافیای سیاسی تاریخی ایران بالیدند، در حالی که اینک محل تولد و وفات آنها از محدوده جغرافیای سیاسی ایران خارج شده است. اما این بحث نباید دستاویزی برای نفی هویت و تعلق خاطر قومی و زبانی شخصیت های برجسته ایرانی و سو استفاده برخی کشورها شود زیرا در بلند مدت، میتواند سبب سرافکندگی و بی هویتی ملت ایران شود و راه را بر نفوذ فرهنگ های بیگانه باز کند زیرا هیچ ملتی اجازه نمی دهد که به بهانه روشنفکری و خدمات ارزنده ای که یک شخصیت نابغه اش برای بشریت داشته،هویت و تعلق خاطر آن دانشمند به کشور متبوع خود انکار و تحریف شود چرا که قطعا در بلند مدت ضربه ای سنگین در عرصه خودباوری ملی خواهد خورد و مسئولان و ملت ما نیز نباید چنین اجازه ای را به کسی و به هر بهانه ای بدهند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=11488