مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:
هشدار سازمان منابع طبیعی درباره آتش سوزی مراتع کشور

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن اعلام احتمال وقوع آتش سوزی های گسترده در مراتع، اقدامات ضروری برای مدیریت بحران هایی از این دست را تبیین کرد.

به گزارش کوه سرفراز، ترحم بهزاد با توجه به ادامه روند بارش های بهاره و افزایش پوشش گیاهی و حضور چشمگیر گونه های گیاهی یکساله در سطح بسیاری از مراتع گفت: با شروع موج گرما و گذر از فصل سرد به شدت شاهد خشکیدگی گیاهان هستیم و ایجاد زمینه گسترش آتش سوزی در مراتع خصوصاً در استان های زاگرسی دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲۳۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به میانگین بلند مدت بیش از ۲ درصد افزیش داشته است. بر این اساس به منظور ایجاد آمادگی و انسجام لازم برای پیشگیری، کشف و اطفاء به موقع حریق، اطلاع رسانی و اقدام فراگیر، به خصوص در پیشگیری از وقوع حریق از سوی همه دستگاه های ذیربط با رعایت مواردی ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی پیشنهاد کرد: در مناطق تحت قرق و یا مراتعی که در اثر اجرای عملیات اصلاح و احیاء و یا تحت تاثیر نزول رحمت الهی شاهد افزایش چشم گیر پوشش گیاهی هستیم، جهت کاهش حجم تاج پوشش گیاهی با هماهنگی انجمن های صنفی مرتعداری، تعاونی های مرتعداری و با جلب مشارکت مجریان طرح های مرتعداری، بهره برداران عرفی و صاحبان پروانه چرای دام، علوفه افزایشی از طریق برداشت دستی علوفه یا چرای کنترل شده و سبک توسط دام شود.

وی با اشاره به استعداد احتراق بالای علوفه یک ساله موجود در مراتع پس از خشک شدن گفت: ضرورت دارد که این علوفه در اولویت چرا قرار گیرند و می بایست در برداشت علوفه به صورت دستی صرفاً گونه های یکساله و رشد جدید گونه های چند ساله علفی برداشت شده و از قطع گونه های چند ساله به صورت بوته و علفی جدأ اجتناب شود.

بهزاد ادامه داد: به منظور برداشت علوفه حتی در علف زارها، استفاده از ماشین آلات و ادوات اجتناب کرده و این اقدام صرفا به صورت دستی و توسط داس انجام شود.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات مشترک با هدف هماهنگی فی ما بین معاونین استاندار و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و امور عشایر استان، هلال احمر، حمل نقل و جاده ای و شهرداری ها و دهیاران با رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در خصوص برنامه ریزی و آمـادگی جهـت مدیـریت حریق و توان سنـجی دستـگاه های مرتـبط (ارتش، سپاه، بسیج و…) قبل از شروع فصل بحرانی و همکاری در اطفای حریق ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی، برپایی مانورهای آمادگی مدیریت حریق با محوریت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور آموزش عملی نحوه مهار آتش در مراتع، برگزاری جلسات آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی ساکنین روستاها نسبت به بحران حریق، اطلاع رسانی و هشدار به جوامع روستایی و عشایری و برگزاری جلسات آموزشی با دهیاری ها و شوراهای اسلامی را ضروری قلمداد کرد.

وی افزود: تاکید بر پرهیز از آتش زدن کاه و کلش و پس چر مزارع و ایجاد آتش بر (پاکسازی نواری عرصه از پوشش گیاهی) در مرز اراضی مستثنیات و اراضی ملی به منظور جلوگیری از شیوع آتش در اراضی ملی، آماده باش واحد های آتش نشانی روستایی و آماده به کار بودن تجهیزات و خودروهای اطفای حریق ادارات منابع طبیعی تا پایان فصل بحرانی حریق، برقراری گشت های مراقبتی، کشف و اطفاء حریق در زمان های بحرانی در قالب گروه های مردمی با مدیریت دهیاری ها و با نظارت یگان حفاظت واحدهای ذیربط در دستور کار قرار گیرد./

دکمه بازگشت به بالا