• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
8

منافع روسیه در برجام باید تامین شود

  • کد خبر : 3142
  • 25 اسفند 1400 - 9:04
منافع روسیه در برجام باید تامین شود
ساعتی پس از رسیدن وزیر خارجه ایران به مسکو، پایتخت روسیه، کاخ کرملین به صراحت به غرب هشدار داد که آمریکا و متحدانش باید منافع مسکو را در توافق هسته‌ای با ایران در نظر بگیرند!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: که تحریم‌های غرب علیه روسیه که پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین اعمال شده، «مستقیماً بر منافع کشور ما در چارچوب آن توافق تأثیر می‌گذارد». وی افزود: «بنابراین تحریم‌های روسیه [در جریان مذاکرات وین] باید در نظر گرفته شود. این جنبه جدیدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید مورد توجه قرار گیرد.» سخنگوی کرملین در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده به خوبی به این خواسته روسیه واقف است. تاکید دوباره روسیه بر شرطش درباره برجام که در دقیقه ۹۰ مذاکرات احیای توافق اعلام شد روز سه‌شنبه در شرایطی تکرار شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از توقف مذاکرات وین، برای گفت‌و‌گو با مقامات روسی در این زمینه، به مسکو سفر کرده است. روسیه هفته گذشته از آمریکا خواست تا تضمین کتبی بدهد که پس از احیای برجام، تحریم‌های غرب علیه این کشور به‌‌دلیل تجاوز به اوکراین بر همکاری‌های اقتصادی و نظامی مسکو و تهران تأثیر نخواهد گذاشت. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از سرگی لاوروف نوشت که در پی طرح اولیه درخواست روسیه، واشینگتن به مسکو تضمین کتبی داده، اما سپس به گفته مقامات اروپایی روسیه خواسته‌ای فراتر از این حد مطرح کرده است. به گفته لاوروف، طرح خواسته جدید «مانع احیای برجام نیست». در مقابل، دولت آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده با روسیه درباره این درخواست مذاکره نمی‌کند و اگر تا هفته آینده روسیه این درخواست را پس نگیرد، آمریکا دنبال راه‌حل‌های جایگزین از جمله توافق موقت با تهران خواهد رفت.

واکنش آمریکا به سخنان لاوروف مبنی بر دریافت تضمین‌ها
به گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده به تعامل با روسیه برای احیای برجام ادامه خواهد داد و گفت مسکو اکنون ممکن است درک کند که تحریم‌های مرتبط با اوکراین نباید بر اجرای این توافق تأثیر بگذارد. این مقام به شرط ناشناس ماندن گفت که واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه های هسته‌ای که بخشی از توافقی هستند که به طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می شود را تحریم نمی کند. باراک راوید، خبرنگار اکسیوس هم در توئیتر نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به من گفت: ما اظهارنظری در مورد اظهارات لاوروف که به شکل عمومی گزارش شد،ه نداریم. شاید اکنون برای مسکو مشخص شده باشد تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه با برجام ارتباطی ندارد و نباید تاثیری بر اجرای آن داشته باشد. نمی توانیم تضمین هایی فراتر از آن به روسیه بدهیم.

در حال حاضر از شرط جدید روسیه برای توافق در احیای برجام به‌عنوان «جدی‌ترین مانع» یاد می‌شود و این در حالی است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای، با دفاع از شرط کشورش تأکید کرده است که در صورت دستیابی به توافق، روابط تجاری مسکو با تهران باید از تحریم‌های کنونی و آینده اتحادیه اروپا و ایالات متحده معاف شود. کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات همچون ایالات متحده در مورد پافشاری مسکو بر این شرط هشدار داده‌ و گفته‌اند که اصرار روسیه بر شرط جدیدش «به گروگان گرفتن» برجام است و می‌تواند احیای توافق هسته‌ای را از بین ببرد.
در همین حال سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ابتدای گفت‌و‌گو با همتای ایرانی خود اشاره کرد که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران با غرب، موسوم به برجام، در مراحل پایانی است. لاوروف گفت که آینده روابط ایران و روسیه، «روشن است، زیرا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در مسیر نهایی قرار دارد.» در همین حال رسانه‌ها به نقل از امیرعبداللهیان نوشته‌اند که او خالی کردن پشت ایران در توافق هسته‌ای را رد کرده است. وی در بدو ورود به مسکو ابراز امیدواری کرده بود که در گفت‌وگوهای «امروز همچنان بتوانیم در مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار ایران در وین قرار بگیرد ان‌شاءالله به این نتیجه و جمع‌بندی روشن نائل بیاییم.» امیرعبداللهیان همچنین دیدار دوجانبه هیئت‌های ایران و روسیه در مسکو، «تلاش‌های» مسکو در وین برای نزدیک شدن به توافق رفع تحریم‌های ایران را «سازنده» توصیف و بابت آن از طرف روسی «سپاسگزاری» کرده است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=3142