سند راهبردی اتاق ایران در بخش کشاورزی اجرایی می شود

محسن امینی در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران در تشریح اولویت ها و برنامه های کمیسیون کشاورزی وصنایع وابسته این مجموعه اظهار داشت: اولویت نخست تهیه، تصویب و اجرای سند راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تصویب سند راهبردی اتاق ایران در بخش کشاورزی توسط مراجع ذیربط در اتاق بیان کرد: تهیه برنامه عمل سند راهبردی به عنوان نقشه راه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران برای دور دوم نهمین دوره فعالیت این کمیسیون در دستور کار قرار داده شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در این نشست که با حضور هیات رئیسه کمیسیون مربوطه همراه بود، افزود: از دیگر اهداف دنبال شده در قالب تهیه و اجرای سند راهبردی اتاق بازرگانی ایران در بخش کشاورزی، انجام اقدامات لازم برای گنجاندن اهداف و راهبردهای این سند در قوانین و مقررات کشور بویژه برنامه هفتم توسعه و بودجه های سالیانه است.

وی در ادامه کمک به توسعه سرمایه گذاری و بهبود تولیدات و بازار محصولات کشاورزی را به عنوان اولویت دوم برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برشمرد و گفت: ایجاد هاب کشاورزی و غذا در ایران با محوریت کمیته ملی و همکاری اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) از جمله کارهایی است که در راستای پیاده سازی اولویت دوم دنبال شده است.

امینی با تشریح اینکه حمایت و ظرفیت سازی از توسعه کشاورزی قراردادی از طریق تولید مدارک و مستندات فنی و حقوقی از دیگر برنامه های مدنظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بهبود وضعیت بازار این تولیدات است، افزود: برگزاری کارگاه های توجیهی و انتقال تجربیات نیز از دیگر اهداف دنبال شده در این قالب است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه و تقویت میزهای تخصصی محصولات کشاورزی و انتقال و تشکیل دبیرخانه میزهای تخصصی در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در سطح استانها و با همکاری سازمان توسعه تجارت بیان کرد: این موضوع هم جزو سرفصل های اولویت دوم برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت شناسایی بازار کالاهای صادراتی کشاورزی ایران در خارج از کشور به عنوان یک اولویت مهم گفت: تسهیل و تشویق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از طریق اقداماتی نظیر مشارکت عمومی – خصوصی ، روشهای جدید تامین و تجهیز منابع مالی و اموری از این قبیل در دستور کار است.

وی با مهم بر شمردن پیگیری راه اندازی شبکه تخصصی حمل و نقل و نگهداری محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از سرفصل های اولویت دوم اهداف و برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: تشکیل صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی اتاق ایران با مشارکت صندوق سبز اقلیم (GCF) در جهت ترویج کسب و کار کشاورزی سبز (Green Agri-business) را پیاده سازی خواهیم کرد.

امینی در توضیح سرفصل های تعریف شده در قالب اولویت سوم مورد توجه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: حمایت از تحقیق و توسعه و گسترش دسترسی به فناوریهای نوین کشاورزی بخشی از این برنامه ها است‌.

وی در ادامه عنوان کرد: ارزیابی نیازهای تخصصی تکنولوژی و تسهیل گری در انتقال تکنولوژی مورد نیاز کسب و کار کشاورزی از مراکز تولید فن آوری داخلی و خارجی نیز قسمتی دیگر از اهداف مدنظر در ذیل اولویت سوم اهداف کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با مهم برشمردن شبکه سازی و حمایت از استارتاپ ها و شتاب دهنده های کسب و کار کشاورزی افزود: ایجاد مرکز بین المللی بازار دیجیتال محصولات کشاورزی و توسعه کسب و کار دیجیتال در بخش کشاورزی، حمایت از ایجاد و گسترش مراکز تحقیق و توسعه کشاورزی در بخش خصوصی نیز جزو موضوعاتی است که به عنوان اولویت سوم مدنظر قرار داده ایم.

وی عنوان کرد: برقراری ارتباط سیستماتیک با مراکز فناورانه علمی داخلی و خارجی مرتبط با بخش کشاورزی و کمیسیون های متناظر در اتاق سایر کشورها را نیز در این بخش دنبال می کنیم.

امینی در ادامه سرفصل چهارم اهداف و برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این دوره فعالیتی را مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی برشمرد و گفت: کمک به اصلاح الگوی کشت و فناوریهای تولید منطبق بر توان اکولو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا