• برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
4
در مجتمع علمی کاربردی منابع طبیعی جوانشیر کرج برگزار شد:

گردهمایی بررسی روشهای مناسب مدیریت و کنترل جمعیت جوندگان زیان رسان در مناطق بیابانی کشور

  • کد خبر : 15774
  • 28 شهریور 1402 - 17:37
گردهمایی بررسی روشهای مناسب مدیریت و کنترل جمعیت جوندگان زیان رسان در مناطق بیابانی کشور
در گردهمایی مربوط به مدیریت وکنترل جمعیت جوندگان زیان رسان در مناطق بیابانی که به همت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در استان البرز برگزار می شود.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، روشهای شناسایی، مدیریت و کنترل انواع آفات جونده نظیر موشها، تشی، خرگوش ها و … با کارشناسان گیاه پزشکی و امور بیابان مناطق بیابانی کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت . این گردهمایی دو روزه در دو بخش کنفرانسی در مجتمع آموزشی علمی کاربردی جوانشیر کرج و بازدید از عرصه در اراضی بیابانی شهرستان ملارد برگزار می شود .

در گردهمایی بررسی روشهای مناسب مدیریت وکنترل جمعیت جوندگان زیان رسان در مناطق بیابانی کشور که با حضورمدیران ستادی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و کارشناسان گیاه پزشکی و امور بیابان مناطق بیابانی کشور برگزار شد وحید جعفریان مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی در آغاز این گردهمایی گفت : با توجه به طغیان آفات و بیماری ها که در عرصه های منابع طبیعی و در سالهای اخیر شاهد هستیم باید نسبت به شناسایی گونه های مقاوم در شرایط اقلیمی مناطق آسیب دیده اقدام شود تا پوشش گیاهی جایگزین توانایی تحمل تغییر اقلیمی و شرایط موجود را داشته باشد که خوشبختانه این امر در دستورکار قرار گرفته است .

وی در ادامه با اشاره به جنگلهای دستکاشت بیابانی نظیر تاغزارها، پدیده قاچاقچوب را بلایی دانست که به جان این جنگلها افتاده است وگفت : به علت سهولت دسترسی، شرایط اقتصادی ، آمار تخریب از نوع قطع و قاچاق چوب بسیار بالا رفته است و این در حالی است که برای کاشت و نگهداری این درختان زمان و هزینه بسیاری صرف شده است و  این پدیده دسترنج کارکنان خدوم سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری را در طی این سالها به یغما می برد.

در ادامه این گردهمایی حمیدرضا قنبری مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تشکر از دست اندرکاران این گردهمایی و تبریک حلول ماه ربیع الاول با اشاره به پدیده بیابان زایی در کشور گفت : با تغییرات ایجاد شده در کره زمین نظیر تغییرات اقلیمی، تخریب جنگلها و … که موجب کاهش پوشش گیاهی در کشور شده است شاهد بروز مهاجرت های اکولوژیک هستیم که برای جلوگیری از این رخداد شوم راه های مقابله با بیابان زایی نظیر تثبیت شنهای روان ، کنترل آفات بیابانی و … در دستور کار دولت قرار گرفته است .

حمیدرضا قنبری درادامه سخنان خود گفت : همانطور که احداث سد هیرمند در سال 1338 موجب یک مهاجرت اکولوژیک گسترده از سیستان و بلوچستان به خراسان شمالی و استان گلستان گردید عدم مدیریت مواد مشابه در مناطق مرزی موجب ایجاد موج دیگری از مهاجرت اکولوژیک خواهد شد که اینبار به سمت دامنه ای جنوبی و شمالی رشته کوه البرز صورت خواهد گرفت .

این مقام مسئول  با اشاره به انواع آفات و بیماری های گیاهی موجود در عرصه های بیابانی گفت : عمده آفات موجود شامل ملخها نظیر ملخ های صحرایی، ملخ کوهاندار تاغ، ملخ مراکشی، ملخ شکم بادمجانی و… انواع موشها نظیر مریونها و… موریانه ها، آفات برگ خوار و چوب خوار ، سفیدک ها، زنگها و … است . وی در ادامه افزود: برای اینکه مدیریت مشترکی بر روی آفات و بیماری های گیاهی مناطق بیابانی داشت باشیم تفاهمنامه ای مشترک بین دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی که متولی کنترل آفات در منابع طبیعی است و دفتر آبخیز و بیابان منعقد شد و بر مبنای آن کارگروهی مشترک تشکیل یافت که در آن وضعیت اعتبارات، بیولوژی وخسارت آفات و … مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد .

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت در پایان سخنان خود از اجرایی شدن طرح پایش تصویری مناطق جنگلی ونیمه بیابانی خبر داد . وی دراین خصوص گفت : با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پایش این مناطق با تحویل 60 دستگاه دوربین آغاز خواهد شد که توانایی بزرگنمایی 60 برابر و برد وسیع به مسافت 50 کیلومتر است. این دوربین ها روی دکلهای مخصوص نصب و توانایی چرخش 360 درجه را دارند که مجموعا می توانند در آغاز کار مساحتی بالغ بر 300 هزار هکتار راپوشش دهند . وی همچنین از طرح ایجاد 460 سایت پایش تصویری جدید نیز خبر داد که به صورت شبکه ای در دوره ای 5 ساله و بعد از تامین اعتبار اجرا و به بهره برداری خواهد رسید .

این گردهمایی در دو بخش کنفرانسی در مجمع آموزشی علمی کاربردی جوانشیر کرج و بازدید از عرصه در اراضی بیابانی شهرستان ملارد و در دو روز برگزار می شود .

بیابان یا صحرا به نوعی از منطقه خشک و کم ‌باران در جغرافیای کره زمین گفته می‌شود و به خاطر بارندگی سالیانه اندک دارای پوشش گیاهی کمی است. بیابان با کویر متفاوت است. بیابان داری پوشش گیاهی و قابلیت احیا  را  دارد اما کویر فاقد پوشش گیاهی و احیای آن امکان ندارد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=15774