• برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
عرفان های نوظهور:

آرامشی بدون حقانیت و مسئولیت پذیری

  • کد خبر : 13613
  • 01 مرداد 1402 - 15:30
آرامشی بدون حقانیت و مسئولیت پذیری
چندسالی است که در کشور‌ما بازار عرفان ها و معنویت های نوظهور که اغلب فاقد پشتوانه منطقی و فاقد غایت و هدف متعالی است،داغ شده و کمتر کسی اقدام به نقد جدی آنها و مقایسه با عرفان اسلامی کرده است.

جهت مقایسه عرفان های نوظهور و عرفان اسلامی باید چتد نکته را دانست:

۱- عرفانی اسلامی بر پایه معرفت الهی و تقوا و تزکیه نفس می باشد،اما عرفان های  شرقی و غربی کاری با این مفهوم ندارند و آنها صرفا تکنیکهای تخدیر و آرامش اعصاب و روان وجود دارد تخدیر محصول فلج شدن عقل است اما آرامش که در آموزه های اسلامی وجود دارد مبنای عقلانی و معرفتی دارد آرامش معنوی بدون معرفت و بدون تضمین رستگاری نهایی انسان در اپدیت ممکن نیست یا حداقل ریشه و دوام نخواهد داشت.
۲-شاخص دوم عرفان اسلامی،مسئولیت پذیری شخص نسبت به زندگی و آینده خود،مردم و جامعه است در حالیکه در عرفان شرقی و غربی اساسا بحث مسئولیت پذیری و اقدامات اصلاح گرایانه مطرح نیست.مسئولیت پذیری شخص همان جهاد با نفس خویش است و مسئولیت پذیری اجتماعی نیز منجر به جهاد با ضالمین،عدالتخواهی و حقیقت طلبی خواهد بود.
۳-در عرفان های شرقی و غربی موضوعی به نام احکام و شریعت الهی اصلا مطرح نمی شود دز حالیکه در عرفان اسلامی ،درک و اجرای شریعت الهی خود عرفان اسلامی است و تفکیکی بین آنها وجود ندارد و اجرای این احکام خودشان انسان را در مسیر آرامش و تقرب الهی قرار می دهد.
۴-در عرفان اسلامی غایت و هدف نهایی،تقرب و بندگی  بیشتر انسان در مقابل خداوند است اما درعرفانهای شرقی و غربی،خود شخص دعوت کننده که بنیانگذار آن مکتب عرفان است به عنوان اصیل مطرح می شود و خود از کانون توجه پیرامون خود می شود
۵-عرفان اسلامی ضمن پذیرش مفاهیم متافیزیکی اما با بدیهیات عقلی و تجربی تضادی ندارد در عرفان اسلامی با توسل به دروغ،آرامش توصیه نمی شود و کار باطل نیز کار حق را نمی کند در حالیکه عرفان های دیگر سخنان ضد عقل می زنند و اعمال ظالمانه  مانند خودکشی را توصیه می کنند
۶-استفاده از مواد مضر مانند مشروبات یا مواد مخدر یا مواد توهم زا که در عرفان های شرقی و غربی توصیه می شود اما در عرفان اسلامی استفاده از این مسائل اصلا مطرح نیست .
۷-شاخص دیگر سو استفاده از قدرت های ماورا الطبیعی در جهت کسب منافع دنیوی یا شهرت و مطرح شدن در جامعه و میان پیروان است در حالیکه  درعرفان اسلامی،تواضع مطرح است و عارف حقیقی به دنبال مطرح شدن یا خود نمایی یا کسب منافع به نفع خودش نیست
۸-در عرفان اسلامی،زمان زیادی صرف تئوری پردازی و مفهوم سازی های پیچیده نمی شود بلکه بیشتر دنبال عمل و اجرا است و عرفانهای کاربردی و وسط صحنه برای حل مشکلات واقعی انسان در مسیر زندگی است.

عباس اسدی،پژوهشگر ومحقق

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=13613