• برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

بی‌توجهی به “مدیریت منابع آبی” در برنامه هفتم توسعه

  • کد خبر : 13004
  • 14 تیر 1402 - 9:18
بی‌توجهی به “مدیریت منابع آبی” در برنامه هفتم توسعه
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از گنجانده نشدن مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و همچنین بی‌توجهی به "مدیریت منابع آبی" در برنامه هفتم توسعه انتقاد کرد.

سمیه رفیعی رئیس در برنامه “تهران20” اظهار کرد: علت تغییر ساعت اداری برای مدیریت مصرف انرژی است. این موضوع دستورالعمل قابل دفاعی است ولی برای مردم مشکل به وجود آورده است. مدیریت انرژی و مدیریت مصرف در انرژی در کشور ما باید مورد توجه قرار بگیرد. ما به شدت در مصرف انرژی بی‌موالات برخورد می‌کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی دستگاه‌های دولتی ما هستند و می‌توان با دورکاری کارشناسی شده اقدام به کاهش مصرف انرژی کرد. مدیریت منابع آبی مهم‌ترین اقدامی است که ما باید انجام دهیم.

رفیعی گفت: ما باید برای 300 میلیارد مترمکعب آبی که از بین می‌رود، برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. زمانی برنامه هفتم کارشناسی شده خواهد بود که برنامه‌ای برای نگهداشت این 300 میلیارد مترمکعب داشته باشیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: میزان بارش باران در کشور ما از نرم جهانی کمتر است ولی آب باید برای ما کالای گران‌قیمت و با ارزشی باشد.

رفیعی افزود: طی این چند سال اخیر دما در کشور ما دو درجه افزایش یافته است ولی تبعات این افزایش دما را در برنامه هفتم نمی‌بینیم و اثری از تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر زندگی مردم را در برنامه 5 ساله آینده نمی‌بینیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: تغییرات اقلیمی در کشور ما خیلی جدی است، در تهران فرونشست زمین جدی است باید در برنامه هفتم به این مسائل توجه کرد.

مدیریت مصرف آب اصل حاکم بر برنامه هفتم

در ادامه برنامه، فرخ مسجدی؛ مدیر امور آب کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در بحران بزرگ آبی قرار داریم اگر اقدامات اساسی در این زمینه صورت نگیرد کشور در معرض خطرات امنیتی و زیستی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در گذشته همواره در تلاش بوده‌ایم مهار آب را بیشتر کنیم و حداکثر استفاده از آب را داشته باشیم در حالی که این روش اشتباه بوده است.

به گفته این مقام مسئول، ما در حال استفاده از تمام منابع آبی هستیم ولی باید رویکرد ما تغییر کند و به سمت مدیریت و کنترل مصرف آب در برنامه هفتم رفته‌ایم.

مسجدی افزود: 400 میلیارد مترمکعب حجم بارندگی کشور ما است که 310 میلیارد مترمکعب از طریق تبخیر و خروج از کشور اصلاً قابل استفاده نیست، آبی که می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم 103 میلیارد مترمکعب است، البته فقط 40 تا 50 درصد را می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر باید در طبیعت باقی بماند که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با تغییر اقلیم مبارزه کنیم بلکه باید با تغییر اقلیم سازگاری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما سیاستی در مصرف آب در برنامه هفتم گنجانده‌ایم که در بخش کشاورزی 15 میلیارد مترمکعب کاهش مصرف آب داشته باشیم ولی تولید و کیفیت تولید ما هم کاهش پیدا نکند، این امر اقدامی برای سازگاری با تغییر اقلیم است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=13004