ضرورت مشارکت سازمان های مردم نهاد و خیرین در راستای اجرای اقدامات آبخیزداری و کاشت یک میلیارد اصله نهال

به گزارش کوه سرفراز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، نشست هم اندیشی با موضوع مدیریت جامع حوزه های آبخیز، نحوه اجرای عملیات آبخیزداری و همفكري درباره تحقق پويش مردمي كاشت يك ميليارد اصله نهال در طول چهار سال دولت سيزدهم، روز دوشنبه سوم بهمن ماه سالجاری با حضور سرپرست معاونت آبخیزداری اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز، کارشناسان آبخیزداری ستاد و شهرستان ها و اعضا مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری استان در محل سالن جلسات اين اداره كل برگزار گردید.

علی شهبازی، سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، در ابتدای این نشست ضمن عرض خير مقدم به حاضرين؛ با اشاره به تاثیر بسزای نقش خیرین در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری، اعلام کرد: این مجمع می تواند در موضوعاتی که مرتبط با امنیت حیاتی و غذایی مردم است، نقش تسهیلگر و جریان ساز را ايفا نمايد. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با حضور پررنگ این بخش از جامعه می توان شاهد ساماندهی، تقویت و گسترش فعالیت‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری در همه مناطق استان باشیم.

وي خاطر نشان كرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه احیاء و توسعه پوشش گیاهی از اقدامات مهم و تاثير گذار آبخیزداری محسوب مي گردد؛از اینرو با اجراي پويش مردمي کاشت یک میلیارد اصله نهال در طی چهار سال بعنوان یکی از رویکردهای جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری که مورد تاکید ریاست محترم جمهوری و وزیرجهاد کشاورزی نیز می باشد شاهد تحولات مهمی در بخش امنیت حیاتی کشور بعنوان مبنا و پایه تامین امنیت غذایی کشور باشیم.

در ادامه این نشست صميمي، آقايان احمدی و مختاري به بيان نقطه نظرات خود در زمينه تحقق اهداف اين مجمع پرداختند.

احمدي، یکی از اعضا مجمع خیرین، گفت: این مجمع با هدف هدایت کمک های مردمی و خیرین، جهت حفظ منابع آب و خاک و توسعه پوشش گیاهی استان تشکیل شده است.

وی با بيان اينكه یکی از طرح های سازگار در رابطه با بحران آب در استان البرز، اجرای پروژه آبخوانداری یا تغذیه مصنوعی دشت های استان توسط سیل بندهای کوچک بزرگ است؛ افزود: در این زمینه می توان در دشت های ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری را تعریف و اجرایی کرد.

مختاری، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین آبخوانداری و آبخیزداری استان البرز نیز در اينخصوص اظهار داشت: پدیده سیلاب در استان البرز طی سنوات گذشته علی الخصوص چند سال اخیر خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته است؛ از این رو می توان گفت اجرای پروژه های آبخیزداری و احیای پوشش گیاهی در کاهش خسارات ناشی از سیل، جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی، بهبود اشتغال و سطح درآمد جوامع محلی و روستایی تاثیرات خوبی می تواند در سطح استان داشته باشد.

در پایان این جلسه هم اندیشی مقرر گردید کارگروه ویژه ای با حضور مجمع خیرین آبخوانداری و آبخیزداری استان البرز، جنگلداران، کارشناسان آبخیزداری ستادی و شهرستانی و مسئولین دستگاه های اجرایی مربوطه تشکیل شود؛ همچنين مناطق مستعد و دارای پتانسیل برای اعمال پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری شناسایی، اولویت بندی و وارد مرحله اجرایی شوند.

شهبازي در پايان خاطر نشان كرد: جهت فراهم شدن زمینه فعالیت و همکاری بیشتر مجمع خیرین اقداماتی از قبیل معرفی این مجمع به ادارات مرتبط در مباحث مدیریت منابع آب و خاک، در اختیار قرار دادن یک محل برای مجمع خیرین در استان برای هماهنگی و ارتباط با مردم و مسئولین بمنظور هم افزایی و تاثیرگذار بیشتر ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا