نقش بی بدیل دانش بومی در توسعه پایدار منابع طبیعی

به گزارش کوه سرفراز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی استان البرز، حامد فرضی درحاشیه بازدید ازروستای زعفرانیه ضمن تقدیر و تشکر از بدرلو، مجری طرح الگوی بومی آبخیزیارمکانیک، اظهار داشت: الگوهای بومی می‌توانند با کارکرد مطلوب بعنوان الگویی موفق در راستای تعادل بخشی آب‌ های زیرزمینی با مشارکت ذینفعان اجرا شوند.

وی تأکید کرد: درکنار بهره گیری از شیوه های سنتی و محلی باید به استفاده از تکنولوژی و دانش جدید روی آوریم. بهره‌برداری بیش از ظرفیت از آبخوانهای زیرزمینی و شرایط کنونی حاکم بر منابع حیاتی ایجاب می نماید از تمامی قابلیت‌ها درجهت تعادل بخشی، جلوگیری از فرونشست زمین و حفظ توان اکولوژیک مناطق استفاده کرد.

وی اجرای موفق الگوی بومی با تکیه بر دانش بومی آبخیزداری را با مشارکت مردم از این دست موارد مهم مورد نیاز در شرایط امروز کشور دانست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز این الگوی موفق را با مشارکت صددرصد مجری طرح بعنوان آبخیزیار مکانیک استان خواند وگفت: این طرح با هدف مهار سیلاب و تغذیه مستقیم آبخوان مشتمل بر هدایت سیلاب و کنترل آن دربندهای ذخیره اب و تزریق به درون چاه پس از ترسیب رسوبات معلق آن احداث شده و با طراحی مناسب بصورت کنترل شده در ترازهای مختلف انجام می‌گیرد. این سیستم دارای دریچه های کنترل و سرریز تخلیه اب مازاد است که با آبگیری طی بارندگی‌ها نقش موثری ایفا نموده است.

در پایان این بازدید عزیزی، سرپرست اداره منابع طبیعی و اّبخیزداری شهرستان چهارباغ، گفت: باید از تمام ظرفیتها در این رابطه درجهت تحقق اهداف قانون و نجات سرزمینمان استفاده گردد. دراین میان بهره گیری از الگوهای پایدار منطبق بر دانش بومی وتلفیق آن با علوم و فنون نوین با مشارکت مردم از راهکارهای اصولی است که درالویت برنامه های اداره منابع طبیعی شهرستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا