اتاق بازرگانی البرز: جشنواره ملی امیرکبیر فرصتی برای اشتراکگذاری ایدهها و ارتقاء فناوری در صنعت کشور
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با توجه به مشارکت این پارلمان بخش خصوصی در برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی امیرکبیر اظهار کرد: این جشنواره فرصتی برای اشتراکگذاری ایدهها و ارتقاء فناوری در صنعت کشور است.
به گزارش کوه سرفراز و به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سید محمدباقر رضوی تقوی در نشست مشترک اعضاء شورای سیاستگذاری چهارمین دوره جشنواره ملی امیرکبیر با بیان اینکه در دوره چهارم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز به منظور ورود به تکنولوژی و فناوری در حوزه تولید و صنعت استان، انجام کارهای عملیاتی و زیرساختی در این مورد در دستور کار قرار داده شد، گفت: یکی از این اقدامات راهاندازی مرکز خدمات نوآوری، پژوهش، انرژی و آب در اتاق بازرگانی البرز با کمک اساتید دانشگاههای مطرح کشور از جمله امیرکبیر است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشستهای متعدد تعامل صنعت با دانشگاه از سوی اتاق بازرگانی البرز در سالهای گذشته افزود: اما هنوز به دلیل نوع نگرشها به نقطه اشتراک در دیدگاهها میان جامعه دانشگاهی و حوزه تولید دست نیافتهایم. پیشنیاز رسیدن به این هدف در فاز نخست آشنایی اساتید دانشگاه با صنعت کشور است.
عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعتومعدن اتاق بازرگانی البرز گفت: هر چند بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی استان به طور مستقل واحد R&D را راهاندازی کردند اما در این مورد تعاملی با دانشگاههای کشور صورت نگرفت. این در حالی است که واحدهای کوچک و متوسط به این حمایتها نیاز دارند تا مشکلات خط تولید خود را با تکیه بر طرح مسئله و پرداختن به آن در پایاننامهها و رسالههای دانشگاهی رفع کنند.
وی با اشاره به اینکه نیازهای صنعت در بخشهای مختلف از جمله بازاریابی فروش، حسابرسی و یا تأمین انرژی به کمک دانش دانشگاهیان حلوفصل میشود، افزود: اگر برای تولید انرژی با راهکارهای نوین از جنبه انرژیهای تجدیدپذیر چارهاندیشی شود، در سالهای آتی با مشکلات جدی در تأمین آن مواجه میشویم. اکنون به دنبال فراهم کردن زیرساختهای نیروگاههای تولید انرژی خورشیدی و سرمایهگذاری در این بخش هستیم.
رضوی تقوی در بخش دیگری با تأکید بر ورود هوش مصنوعی به فعالیتهای بخش خصوصی از جمله حوزه تولید و صنعت و برگزاری جلسات متعدد بدین منظور در اتاق بازرگانی البرز افزود: در بحث افزایش سهم ایران در بازار ۶هزار میلیارد دلاری صنعت حلال نیز به دنبال انجام اقدامات مهم در این زمینه هستیم.
وی در خصوص جشنواره ملی امیرکبیر و اهمیت برگزاری آن گفت: یک خواسته مهم اتاق بازرگانی البرز این است که بخش خصوصی کشور نیز در هیأت داوری جشنواره دوره چهارم امیرکبیر نمایندهای داشته باشد؛ زیرا اعلام نقطهنظرات فعالان تولیدی و صنعتی در مورد پایاننامهها و رسالههای کارفرما محور بر مبنای ارائه طرحهایی اقتصادی در مسیر کاهش هزینهها، تأمین نیروی انسانی و انرژی بسیار حائز اهمیت است.
اعتمادسازی کلید تعامل مؤثر صنعت و دانشگاه در جشنواره ملی امیرکبیر
در بخش دیگری از این نشست، داود داودی سرپرست مدیریت روابطعمومی اتاق بازرگانی البرز با اشاره به برگزاری همایش تعامل صنعت با دانشگاه در سال ۹۳ به عنوان هسته آغازین شکلگیری ایده برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر گفت: دلیل پایین بودن سطح تعامل میان صنعت و دانشگاه ضرورت افزایش اعتمادسازی میان طرفین است که به پیادهسازی طرحهای دانشجویی براساس شناسایی نیازهای تولیدی منجر شود.
وی در ادامه تأکید کرد: انتظار میرود که دستگاههای اجرایی البرز همکاری و تعامل بیشتری با اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان البرز در راستای برگزاری این همایش داشته باشند. دبیرخانه جشنواره نیز آماده دریافت نقطهنظرات و پیشنهادات در حوزه مسائل و مشکلات بخشهای اقتصادی کشور از جمله دغدغههای استان در حوزه مسائلی مانند تأمین انرژی است.
وی با اشاره به اضافه شدن بخش تعیین کارفرمای برتر در چهارمین جشنواره ملی امیرکبیر بیان کرد: در این زمینه تولید محتوای خاص نیز در استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح اتاق بازرگانی البرز یک ظرفیت مهم است.
سرپرست مدیریت روابطعمومی اتاق بازرگانی البرز در ادامه برای انتقال ایدهها به کارآفرینان و فعالان صنعتی در پیوست همایش امیرکبیر نیز اعلام آمادگی کرد.