سهم ایران از تجارت حلال دنیا احیا شود

رحیم بنا مولایی با اشاره به اهمیت بسط و گسترش سطح روابط خارجی به ویژه با کشورهایی نظیر لهستان که از دیرباز پیوند دیرینه ای با ایران دارند، اظهار داشت: در زمینه توسعه روابط تجاری با کشور لهستان به مدت چهار سال و در بازه زمانی سال های ۹۴ تا ۹۸ اتاق بازرگانی البرز عهده دار مسئولیت ایجاد کمیته همکاری اقتصادی ایران با کشور مذکور شد که در نتیجه آن هیات های تجاری از لهستان به ایران آمدند و ما نیز متقابلاً چندین هیات تجاری را به کشور مقصد اعزام کردیم.

وی در ارتباط با ظرفیت های صادراتی ایران به لهستان در زمینه فرش، لوازم برقی، چای و خشکبار گفت: بخشی از مروادات تجاری میان دو کشور در زمینه تبادل دانش فنی و آخرین تکنولوژی ها از جمله واردات ماشین آلات جدید، کالاهای صنعتی و یا استیل از لهستان به ایران است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه خوشبختانه علی‌رغم شرایط تحریمی روابط میان ایران و لهستان مجدد تقویت شده است، افزود: در سال های ابتدایی اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان و تاثیر آن بر جابجایی پول کمی سطح تعاملات ما با لهستان کمرنگ شد، اما در حال حاضر شاهد بهبودی نسبی در این زمینه هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های گسترده میان ایران و لهستان امیدواریم سطح و حجم روابط تجاری میان طرفین افزایش پیدا کند.

بنامولایی در ادامه با بیان اینکه تنها راه نجات کشور توسعه صادرات است، گفت: توسعه صادرات زمانی محقق می شود که دیپلماسی خارجی ما قوی باشد و در سفارتخانه ها علاوه بر کارهای سیاسی و فرهنگی به تجارت و بازرگانی نیز توجه شود‌.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز افزود: به دلیل شرایط تحریمی اکثر تبادلات پولی ما با دیگر کشورها به روش های غیربانکی انجام می شود، این کار علاوه بر تحمیل هزینه های اضافی بر تجارت خارجی ایران مشکلات زیادی از جمله غیر رقابتی شدن اقتصادمان را نیز به همراه دارد‌.

وی در ارتباط با اهمیت افزایش سهم ایران در تجارت حلال دنیا گفت: متاسفانه در چند سال قبل و در زمان دولت نهم سهم ایران در تجارت حلال دنیا به کمتر از یک دهم رسید و روند نزولی را طی کرد، امیدواریم در دولت سیزدهم بتوانیم مجدد آن سهمیه را احیا کنیم.

بنامولایی با بیان اینکه کشور لهستان می‌تواند کانال خوبی برای ورود ایران به بازار اروپا به ویژه در حوزه تجارت حلال باشد، تشریح کرد: فعالان اقتصادی کشور لهستان به دنبال ایجاد این موقعیت هستند که برخی از محصولات خودشان را با نظارت ما تولید کنند تا با کسب گواهی حلال باشد، ما می‌توانیم از این فرصت برای گسترش تجارت حلال ایران در بخش صنایع غذایی در دنیا استفاده کنیم.

وی با اشاره به بهره مندی ایران از ظرفیت های مختلف مانند وجود ۹ درصد منابع معدنی دنیا گفت: سرمایه گذاران لهستانی برای ورود به این بخش اعلام آمادگی کرده اند، ما با وجود چنین فرصت هایی نباید خام فروشی کنیم و با جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی ارزش افزوده ایجاد کرده و از سویی درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان گفت: تلنگرهایی مانند تحریم باید ما را به سمتی هدایت کند که اقتصاد ایران را غیرنفتی کنیم.

‏وی با اشاره به مذاکرات انجام شده میان ایران و لهستان در راستای تقویت صنعت توریسم افزود: با توجه به ظرفیت‌های تاریخی ایران و جاذبه های طبیعی و اقلیمی کشورمان در صورت اطلاع‌رسانی و بازاریابی فرصت های خوبی در این زمینه وجود دارد و همچنین اشتیاق برای سفر توریستی به لهستان در میان ایرانی ها دیده می‌شود، اما ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه اندازی پرواز مستقیم تهران-ورشو و بر عکس آن ضرورت دارد.

بنامولایی در ادامه عدم امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در ایران را از دیگر مشکلات رونق صنعت توریسم در کشورمان برشمرد و گفت: به دنبال در نظر گرفتن تمهیداتی هستیم تا با همکاری یکی از بانک‌های داخلی، کارت اعتباری ایرانی با قابلیت شارژ معین بر اساس درخواست گردشگران تهیه و بعد از پایان سفر موجودی شارژ باقیمانده در قالب ارز به وی عودت داده شود‌.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد ماکارونی کشور و ۹۰ درصد قارچ ایران در البرز تولید می شود، افزود: در زمینه فرش دستباف و ماشینی و سنگ های تزیینی می توانیم فروش خوبی در بازار لهستان داشته باشیم، دمنوش ها و گیاهان دارویی ایرانی نیز از جمله ظرفیت های بالقوه برای گسترش بازار در لهستان محسوب می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان در ارتباط با ‌چشم‌اندازی که برای روابط میان طرفین در سال های آتی پیش بینی می‌شود، گفت: در کنار کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور، دولت و وزارت امور خارجه هم نقش موثری دارند، خوشبختانه مسئولان معتقدند که روابط تجاری و اقتصادی ایران باید از سوی بخش خصوصی گسترش یابد.

وی عنوان کرد: جمعیت ۸۵ میلیونی ایران و ۳۵ میلیونی لهستان هر دو بازار خوبی برای گسترش سطح تعاملات دو کشور است و ظرفیت های مناسبی برای همکاری میان طرفین وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا