مدیرکل دامپزشکی استان البرز:
تشدید طرح‌های نظارت دامی در راستای هدف پیشگیری مقدم بر درمان

نشست خبری علیرضا رفیعی پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اصحاب رسانه در محل این اداره کل بامحوریت نقش این اداره در بهداشت عمومی جامعه و اقدامات درزمینه پیشگیری مقدم بر درمان برگزار شد .

به گزارش کوه سرفراز، مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: ما بدنباله تامین وتایید سلامت گوشت دام در بین مردم هستیم ودر موضوعاتی که به مردم مربوط میشود همه دستگاههای حاکمیت موظفند به بهداشت کمک کنند.
وی افزود:دراین خصوص در ایام خاص محرم وصفر وعاشورا تاسوعا که ۲۰هزار راس توسط مردم ذبح می‌شود ،طرح تشدید نظارت به دلیل کنترل شیوع بیماریهای دامی را اجرا می‌کنیم.

دکترعلیرضا رفیعی پور در خصوص طرحهای تشدید نظارت دامی تصریح کرد: در ده سال گذشته در جلوی منازل تعداد زیادی دام ذبح می‌شد که ممکن بود موجب انتقال بیماریهای زیادی به انسان شود ونظارت بهداشتی وتشخیص سلامت دام مقدور نبود، ولی در دهه اخیر، ذبح دامها در ایام خاص بانظارت سازمان دامپزشکی صورت گرفته است، که دراین راستا در هر شهرستانی یک اکیپ ثابت با شماره ۱۶۱۲ در خدمت مردم هستند ومرتب در حال گشت زنی در کوچه ها هستند که ۵۵نفر همکار و ۱۵ ناظر ذبح دام درحال بازرسی هستند.

رفیعی پور ضمن تاکید بر اینکه مردم باید گوشت گرم را از مراکز عمده عرضه گوشت وارداتی تهبه کنند اذعان داشت: درسال گذشته تعداد دام بازرسی شده حدود۸۳۰ مورد بوده که ۳۱ مورد اصلاح شده یعنی اندامی از دام غیر قابل استفاده شناسایی شده است واز فروش آن جلوگیری شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان البرز یادآورشد: وقتی فراورده ای غیرقابل مصرف تشخیص داده شد تعیین تکلیف می شود و معدوم و یا در مصارف صنعتی بکارگرفته می‌شود، که براین اساس بازرسی و نظارت در رابطه با کشتار ۲۸هزار راس دام انجام شد و حدود ۱۰هزار کیلوگرم آن غیرقابل مصرف تشخیص داده شد.
این مسئول از کشتار ۶میلیون قطعه طیور خبر داد وبیان داشت: در سال جدید ۲۵۰تن در سه ماهه اخیر واردات گوشت گرم داشتیم که در مقایسه با واردات سال ۱۴۰۲ که کلا ۲۸۰تن بوده است قابل توجه است.

وی افزود: در بخش کشاورزی و پروتیئن گیاهی دامپزشکی بیشترین نقش را دارد ما تنها دستگاهی هستیم که مطلق وظیفه پیشگیری بیشتر از درمان داریم.
رفیعی پور در رابطه با کمکی که دامپزشکی در کمیت پرورش طیور می‌کند گفت: با اقدامات والزامات وقوانین دامپزشکی، از یک میلیاردو ۷۰۰ هزار تلفات، ۱۷/۵ درصد تلفات داشتیم در حال حاضر به ۷درصد رسیده است، همچنین می‌توانیم دفعات جوجه ریزی را با رعایت نکات دامپزشکی افزایش دهیم .

وی بااشاره به مواجهه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ گفت: متاسفانه این بحران ۵۰درصد صنعت طیور را به کام مرگ برد و اکنون از سال ۹۷ بدلیل واکسیناسیون پرندگان و رعایت نکات بهداشتی هیچ گزارشی از آنفولانزای پرندگان نداریم.لذا بایدبه نکته مهم دراین رابطه توجه کنیم که سازمان بهداشت جهانی برای جهش این ویروس و انتقالش به حیوانات دیگر هشدار داده است.

مدیرکل دامپزشکی البرز تاکید کرد: اداره دامپزشکی بیشترین نقش را در حوزه بهداشت عمومی جامعه دارد و اولویت وظیفه ما پیشگیری مقدم از درمان است.

رفیعی پور یادآورشد: چندهزار بیماری رایج دامی داریم که دو بیماری بسیار استراتژیک هستند، اول هاری که درمان ندارد و قطعا کشنده است که در سال قبل حدود ۵ نفر هموطن بعلت هاری از دنیا رفتند، همچنین در سالهای گذشته فقط ۲مورد بوده است واین بیماری به دلایل مختلف بعلت انتقال توسط سگها و حیوانات حیات وحش که وارد جامعه انسانی می‌شوند سرایت می‌کند. ما بعنوان متخصص مردم را آگاه می‌کنیم که هر حیوانی که توسط حیوان هار گزیده شود هاری می‌گیرد و با گزش به انسان منتقل می‌شود.
وی بیان داشت: بیماری دوم مخصوص بز و گوسفند بنام طاغون نشخوار کنندگان کوچک است که در سال گذشته بااقدامات بهداشتی و واکسینه کردن دام ها از انتشار آن جلوگیری کردیم.

همچنین درراستای اولویت پیشگیری با مراقبت فعال و غیر فعال در دامپزشکی که پیشگام تمام اقدامات دامپزشکی است اقدام می‌کنیم ، به این صورت که دیده بانی دیده وری از مالکین دام برای شناسایی و رد یابی بیماری می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: درسال گذشته گزارش اجرای طرح پایش با نمونه برداری از مراکز تولیدات فراورده های دامی صورت گرفت و از مراکز تولیدی آبزیان بازرسی بعمل آمد.

رفیعی پور افزود: اجرای طرح پایش بیماری آنگارا که مربوط به طیور است، ۲۱مورد صورت گرفت تا جلوگیری از بروز و اشاعه بیماری شود.
همچنین اجرای طرح استانی پایش جوجه های یکروزه برای ادامه طرح پیشگیری و همچنین تست واکسنهای طیور انجام شد.

وی با بیان اینکه تمام این موارد در راستای الویت ما در پیشگیری مقدم بر درمان است گفت: نیوکاسل بیماری ویروسی مربوط به طیور است که اقدامات مراقبتی در این حوزه انجام شده است، طی سال گذشته ۱۱۹ مورد نمونه برداری از تولید کننده ها انجام شد و۲۶۸ مورد از مراکز فروش آزمایشاتی انجام دادند . حدود ۱۱مورد نمونه برداری ازحیوانات داشتیم که مثبت اعلام شده و۲مورد در دام سبک بوده و ۱۵۵ راس گاو بعلت بیماری کشتار شدند.

دکمه بازگشت به بالا