حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ:
بز وحشی به آغوش طبیعت بازگشت

همزمان با پنجمین روز از هفته محیط زيست یک راس بز وحشی یک ساله در زیستگاه های طبیعی شهرستان ساوجبلاغ رها سازی شد.

به گزارش کوه سرفراز و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ؛ محمد کلاته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ با اعلام این خبر گفت: یک راس بز کوهی که در یکی از روستاهای شهرستان مشاهده و وارد یک منزل مسکونی شده بود توسط ماموران یگان حفاظت این اداره زنده گیری شد.

کلاته افزود: این بز وحشی پس از بررسی و اطمینان از وضعیت سلامتی ، توسط ماموران اجرایی یگان حفاظت ، در زیستگاه مناسب خود رهاسازی و به آغوش طبیعت بازگشت .
بز کوهی معمولاً به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند. بیشتر گله‌های ده تا بیست راسی تشکیل می‌دهند؛ ولی گاهی گله‌های بزرگ بیش از ۷۰ راس از آن‌ها دیده می‌شود. از گیاهان کوهستانی و جوانه درختچه‌ها و درخت‌ها تغذیه می‌کنند. بیشتر ارتفاعات را ترجیح می‌دهند ولی ممکن است تا کوهپایه پایین بیایند. از توانایی زیاد برای جست و خیز و دویدن روی صخره‌ها و پرتگاه‌ها برخوردارند. معمولاً در صبح زود و عصرها می‌چرند و ساعات گرم روز را در سایه سنگ‌ها و صخره‌ها و بوته‌ها می‌خوابند.
کل و بز در اكثر مناطق كوهستانی و صخره‌ای ایران پراكندگی دارد. امروزه به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه جمعیت آن رو به كاهش است.
وی در ادامه از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم یا بیمار از طریق تلفن ۱۵۴۰ مراتب را به مامورین حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

دکمه بازگشت به بالا