مهدی شهیم روزنامه نگار:
بی آر تی کرج و یک معضل ترافیکی

خیابان شهید بهشتی شریان حمل و نقل شهری کلانشهر کرج میباشد که امروزه شاهد ایجاد خطوط اتوبوس‌های پر سرعت ( بی آر تی) هستیم و بخش زیادی از معبر اصلی شهر را اشغال کرده‌ و از هم اکنون گلایه های شهروندان از ترافیک سنگین در مسیر این خیابان به گوش میرسد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک خطوط بی آر تی چندان با ساختار ترافیکی و وضع فیزیکی بلوار اصلی شهر همخوانی ندارد و پیامد معضلات آن بسیار زیاد و مشکل آفرین خواهد بود.

بخشی از عرض خیابان شهید بهشتی را گرفته اند تا اتوبوس ها با یک زمان‌بندی مناسب به مردم خدمات بدهد اما هم اکنون که مسیر اتوبوس‌های بی آر تی در حال احداث است و کارگاه عمرانی در همان عرض مفروض خطوط اتوبوس ها ایجاد شده است شاهد ترافیک سنگین ناشی از کم عرضی مسیر بلوار بهشتی در حصارک رورب هستیم.
البته به محض ورود اتوبوس های طویل بی آر تی به خیابان‌ شهید بهشتی و حرکت درلابه‌لای خودروها در برخی مسیرها و توقف پشت ترافیک و چراغ قرمز شاهد افزایش چندین برابری ترافیک فعلی خواهیم بود آنوقت تفاوتی بین اتوبوس تندرو بی آر تی و تاکسی های فرسوده شهر احساس نخواهد شد.

ضمن اینکه اغلب ایستگاها هیچگونه دسترسی ویژه ای برای تردد مسافران بسمت پیاده رو ها ندارند و جابجایی مسافران از ایستگاههای وسط بلوار به سمت پیاده رو ها ناگزیر از میان ماشین ها خواهد بود.
شهروندان به یک دفعه از اتوبوس خارج و به وسط خیابان خواهند آمد و علاوه بر ایجاد خطر برای خود و رانندگان موجب کندی تردد و اخلال جریان ترافیک میشوند و یقینا این شکل از تردد چندان مورد مطلوب مردم نخواهد بود.

سوال اینجاست آیا این طرح کارشناسی شده است و مطالعات ترافیکی آن صورت گرفته است ؟
….

آیا خیابان شهید بهشتی با توجه به حجم تردد آن مورد ارزیابی ترافیکی قرار گرفته و سپس این خطوط اجرا می‌شود؟

خطوط بی آر تی محاسبات علمی دارد و طبق سرعت ترافیک و اثرگذاری در کاهش و کیفیت ترافیک محاسبه می‌شود، از هم اکنون که در این خیابان‌ خودروها کمتر از قبل می‌توانند تردد کنند چه توجیه علمی برای این موضوع است؟

ایجاد و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و تشویق مردم به استفاده از آن بسیار ارزنده‌ای و کار شایسته ای است اما هدف نهایی مدیریت و مهندسی ترافیک روانسازی و آرام سازی آمد و شد شهروندان است نه استفاده نمایشی از آن یا وسیله ای برای اذیت و تنبیه راکبان خودروهای سواری شخصی.

در موضوع حمل ‌نقل درون شهری خطوط اتوبوس های پر سرعت یک راه حل موقت است و با توسعه حمل و نقل ریلی (مترو) نقش بی آر تی ها کمتر می‌شود اما جای تعجب است که شهرداری کرج با تبلیغات فراوان و با حضور وزیر کشور قطار شهری را سال گذشته در مسیر شرق – غرب و طول خیابان شهید بهشتی راه اندازی کرد و هم اکنون احداث خطوط بی آر تی در شرایط فعلی در همان مسیر چه منطقی دارد؟

دکمه بازگشت به بالا