• برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان البرز:

هشدار محیط زیست درباره بازار شب عید حیات وحش و تبعات چهارشنبه‌سوری برای محیط زیست

  • کد خبر : 23257
  • 21 اسفند 1402 - 7:55
هشدار محیط زیست درباره بازار شب عید حیات وحش و تبعات چهارشنبه‌سوری برای محیط زیست
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به تخلفات بازار شب عید خرید و فروش حیات وحش و چهارشنبه‌سوری گفت: به متخلفین هشدار می‌دهیم که امسال در هماهنگی که با دستگاه قضایی شده است، برخورد بسیار سخت‌تری با آنها صورت خواهد گرفت.

به گزارش کوه سرفراز و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، گذری در بازار شب عید در سال‌های گذشته نشان داده است که شماری از گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش در این بازار خرید و فروش شده و میهمان برخی سفره‌های هفت‌سین هستند.

متأسفانه علی‌رغم اینکه خرید و فروش حیات وحش در سراسر دنیا اقدامی غیرانسانی و غیرقانونی است، در روالی سریالی بسیاری از گونه‌های در حال انقراض و کمیاب حیات وحش کشور نظیر سمندر، لاک‌پشت، مار و انواع قورباغه در روز‌های پایانی سال در کنار ماهی قرمز خرید و فروش می‌شوند تا جایی که در سال‌های اخیر نسل برخی از این گونه‌ها در ایران رو به انقراض رفته است.

در رابطه با این موضوع، سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: ما از مردم عزیز این انتظار را داریم که از خرید گونه‌هایی ازجمله سمندر لرستانی، لاک‌پشت آبی و مار آبی که استفاده از آنها در سفره هفت‌سین رایج شده است، خودداری کنند. عدم تقاضا و استقبال مردم باعث می‌شود که خرید و فروش آنها کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه خرید و فروش و حمل این گونه‌ها جرم است ، گفت: خرید و فروش حیات وحش باعث کاهش جمعیت آنها و افزایش خطر انقراض شده است، به عنوان مثال سمندر لرستانی گونه اندامیک کشور ما محسوب می‌شود و خرید و فروش آن باعث از بین رفتن نسل این گونه ارزشمند در کشورمان می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت مردم در جلوگیری از خرید و فروش حیات وحش گفت: تقاضا دارم که اگر مردم عزیز ما در محلی مشاهده کردند که این گونه‌ها خرید و فروش می‌شود، بلافاصله با سامانه 1540 تماس گرفته و موارد را به ما اطلاع دهند. البته ماموران ما به صورت آماده باش در بازارها حضور دارند و شرایط را پایش می‌کنند اما با توجه به گستردگی بازارها و کمبود نیروها اگر مردم در این زمینه با ما همکاری کنند، کمک بسیار بزرگی خواهد بود.

محبت‌خانی خطاب به سودجویان این بازار هشدار داد: به متخلفین هشدار می‌دهیم که امسال در هماهنگی که با دستگاه قضایی شده است، برخورد بسیار سخت‌تری با آنها صورت خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبعات برگزاری چهارشنبه سوری برای حیات وحش اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات باعث شده تا چهارشنبه سوری از شکل سنتی و اهدافی که داشته فاصله بگیرد و باعث آسیب به انسان و در وهله بعد آسیب به حیات وحش شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: انفجار هرگونه ترقه و مواد محترقه باعث آسیب دیدن پرندگان و سکته قلبی آنها می‌شود. علاوه بر پرنده‌ها، آسیب به حیات وحش شهری نیز از دیگر مخاطراتی است که مواد محترقه می‌تواند به حیات وحش وارد کنند.

محبت‌خانی بیان کرد: کشته شدن پرندگان در اثر صدای ناشی از انفجار را بارها دیده‌ایم و به ما گزارش شده است، لذا از جوانان و از مردم خواهش می‌کنم که از این کار خودداری کنند.

وی گفت: مورد دیگر مربوط به آلودگی هوای ناشی از سوزاندن لاستیک‌ها و دود ناشی از این کار است که تاثیر زیادی در افزایش آلودگی هوای شهرها داشته و نباید انجام شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، برپا کردن آتش در روستاها و مناطقی که اطراف مناطق چهارگانه محیط زیست را دیگر چالش چهارشنبه سوری دانست و بیان کرد: متاسفانه در مواردی دیده‌ایم که برپا کردن آتش در حجم زیاد باعث سرایت آن به پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده و در نتیجه نابودی طبیعت و زیستگاه حیات وحش شده است، لذا از مردم محلی عزیز خواهشمندم که از برپا کردن آتش بزرگ که از کنترل خارج شود خودداری کنند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=23257