• برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت البرز:

بازگشت ۱۹۴ واحد راکد صنعتی به تولید

  • کد خبر : 19115
  • 14 آذر 1402 - 15:00
بازگشت ۱۹۴ واحد راکد صنعتی به تولید
تولید و صنعت البرز اگرچه به واسطه نزدیکی به بازارهای هدف و امکانات زیر ساختی ریلی ، هوایی و زمینی برای جابجایی کالا و صادرات از وضعیت مناسبی نسبت به سایر مناطق کشوربرخوردار است اما محدودیت های تحریمی و مشکلات مالی سبب رکود بخشی از تولید شد که در نتیجه جهاد احیاگری دولت سیزدهم صنعت راکد استان جان دوباره گرفت.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از ایرنا، کمبود و محدودیت واردات مواد اولیه ، بالا رفتن قیمت ها ، واردات بی رویه کالای قاچاق، فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات ، کمبود نقدینگی و مشکلاتی از این دست سبب شد تا بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان البرز برای مدت زمان زیادی زمینگیر شوند.

در این میان شیوع ویروس جهانی کرونا از اواخر سال ۹۸ در ایران و البرز نیز مزید بر علت شد و دایره تولید استان را محدود کرد و این وضعیت با گسست قیمت ها در سال ۹۸ همراه شد به ویژه آنکه تیغ تحریم ها و مشکلات ارزی به بحرانی بزرگ برای تولید داخلی تبدیل شد.

با اینکه تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی البرز به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بر می گشت اما بیشترین رکود صنایع مربوط به اواسط واواخر دهه ۹۰ تا اوایل قرن جدید در این استان ثبت شده است.

با اینکه کارگروه تسهیل و احیا واحدهای صنعتی در دولت دوازدهم توانست بخشی از صنایع راکد را به عرصه کار و فعالیت بازگرداند اما شمار واحدهای نیمه فعال و تعطیل البرز در پایان عمر کاری این دولت بیش از ۸۰۰واحد صنعتی برآورد شد.

تلاش ماندگار صنایع البرز در دوران کرونا

واحدهای تولیدی دارویی استان البرز با اینکه در اوج کرونا با تشدید تحریم ها و کمبود مواد اولیه مواجه بودند

اما کار کارستان دانشمندان عرصه ساخت واکسن کرونا ایران در این استان بر زمین نماند و با تولید انبوه واکسن های داخلی ساز تولید البرز دوباره کوک شد.

جهش دانش بنیان ها با حمایت دولت سیزدهم موجب شد تا روی آوردن به نوآوری و روزآمدی تولید در بدنه صنعت البرز ریشه بدواند و البرز به تامین کننده واکسن کشور و حتی صادرات آن تبدیل شد.

همت دولت سیزدهم در احیای واحدهای راکد

بازفعال سازی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان البرز مهمترین اقدامی بود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم برای تکیه بر صنعت داخلی اولویت قرار گرفت.

کارگروه تسهیل و احیای صنایع استان البرز در گام نخست با شناسایی واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه فعال و راکد به بررسی نیازهای دقیق و کارشناسانه آنها پرداخت.

این کارگروه موفق شد با کمک بانکهای عامل دولتی بخش عمده واحدهای نیمه فعال تقویت و شمار زیادی از صنایع تعطیل را در مدت زمان سال ۱۴۰۰ تا آذرماه ۱۴۰۲ به چرخه تولید بازگرداند به طوریکه امروز افزون بر شکوفایی تولید استقبال سرمایه گذاران در استان چند برابر شده است.

البرز رتبه نخست احیاگری صنعت در کشور

طبق گزارش اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان البرز، این استان در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تقویت بیشتر واحدهای تولیدی نیمه فعال و بازگرداندن واحدهای راکد به عرصه تولید رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

بازگشت ۱۹۴ واحد صنعتی البرز به تولید

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت البرز اعلام کرد: ۱۹۴ واحد تولید و صنعتی البرز با اشتغالزایی چهارهزارو۵۰۵ نفر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا آخر آبان ماه سال ۱۴۰۲ به عرصه تولید بازگشته اند.

محمد انصاری به ایرنا گفت : اکنون تعدادی واحد تولیدی و صنعتی در این استان راکد هستند که با کمک سرمایه گذاران و حمایت دولت و بانکها در آینده نزدیک باز فعال خواهند شد.

۹۰ درصد صنایع البرز بر مدار فعالیت

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه تا قبل از سه سال پیش بین ۳۵ تا ۴۰ درصد صنایع استان نیمه فعال و تعطیل بودند ، اعلام کرد: با اهتمام دولت سیزدهم و رفع موانع تولید اکنون حدود ۸۴ تا ۹۰ درصد صنایع استان فعال هستند.

انصاری اظهار کرد: تلاش ها براین است تا میزان فعالیت صنایع استان را به بالای ۹۰ درصد برسانیم و اکنون نیز در این زمینه برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

چرخش البرز به سمت تولید دانش بنیان

مدیرکل صنعت ، معدن وتجارت البرز تاکید کرد: صنعت این استان با توجه به ظرفیت های علمی و نخبگان به سمت دانش بنیان حرکت می کند و برای تجاری سازی ایده های استارتاپی اکنون در مرحله ای هستیم که طرح های دانش بنیان با اولویت ویژه و سایر طرح های بالای ۷۰ درصد با تزریق تسهیلات سرمایه ثابتی را جلو ببریم و انجام دهیم .

وی بیان کرد: تاکنون ۴۴۳ شرکت دانش بنیان در استان البرز شناسایی شده که تلاش ها برا توسعه و افزایش آنهاست.

تزریق ۲۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنعت البرز

انصاری در خصوص حمایت های مالی از صنایع استان گفت : امسال بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای توسعه خطوط تولید ، تامین مواد اولیه و سایر نیازهای صنایع استان البرز پرداخت شده است .

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت البرز،عملکرد بانک های دولتی استان را در این به نسبت خوب توصیف کرد اما گفت : با این وجود بانک های خصوصی البرز با بخش تولید همکاری مناسب ندارند و عملکرد آنها جای نقد و بررسی دارد.

استان البرز سه هزار و ۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک با اشتغالزایی بیش از ۱۲۰ هزار نفر دارد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=19115