• برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
عباس اسدی،پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی:

سرابی بنام پکیج های موفقیت و خوشبختی

  • کد خبر : 14153
  • 12 مرداد 1402 - 16:19
سرابی بنام پکیج های موفقیت و خوشبختی
چندسالی است که برگزاری کلاسها و دوره های حضوری و مجازی خوشبختی و موفقیت و ثروتمند شدن بطور گسترده، تبلیغ برگزار میشود و پکیج هایی در این راستا به فروش میرسد و که به سراب و یک رویا فروشی،شباهت زیادی داشته و راه موفقیت را نه از طریق تلاش و پشتکار همانند مردم ژاپن و کشورهای پیشرفته،بلکه صرفا از طریق تغییر ذهن، آنهم بدون توجه به واقعیات بیرونی توصیه میکند.

برگزاری دوره‌های آموزش انگیزشی برای موفقیت شغلی و درآمدهای بالا، تجارتی است که امروزه افراد زیادی در جامعه هزینه های هنگفتی برای آن می پردازند و دستاوردی ندارند.در صورتی که باید پرسید با موج طرفداران میلیونی این مساله و حجم بالای فروش کتاب و پادکست و… پس چرا نه تنها خبری از موفقیت و ثروتمندشدن و خوشبختی میلیونی مردم نیست،بلکه  آمارها نیز حکایت از کسادی کسب و کار ها و سایر شاخص های منفی دیگر در جامعه دارد؟!

طی ۲۰ سال اخیر اشتراک گذاری راهکارهای موفقیت با برگزاری سمینارهای مختلف تخصصی به منظور استفاده از این راهکارها برای عموم مردم جامعه در دستور کار نهادهای آموزشی قرار گرفته است؛
مهمترین شعار اساتید ثروت در این دوره های آموزشی موفقیت شغلی و پولدار شدن در کمترین زمان ممکن است، آموزش دهندگان در این کلاس ها با استفاده از برداشت ظاهری و بمباران تبلیغاتی به مردم تلقین می‌کنند که راه را اشتباه رفته اند و باید از راه هایی که به آنها آموزش داده می شود راه موفقیت و خوشبختی را طی کنند.
تبلیغات گسترده در خصوص کلاس‌های انگیزشی در صفحات مجازی و بیلبوردهای شهری با عناوینی مانند ” چگونه میلیونر شوم؟ چرا پولدار نمی شوید؟” خودنمایی می‌کند. در وهله اول تصور می‌شود به دلیل غیر واقعی بودن این مسائل کسی در این کلاس‌ها شرکت نمی‌کند؛ اما در کمال ناباوری نه تنها استقبال از کلاس های انگیزشی بالاست بلکه برای شرکت در مراحل بعدی نیز منتظر هستند ..در این کلاس‌ها چارچوب‌های علمی حفظ نمی‌شود؛ در کلاس‌های انگیزشی می‌گویند به دلیل اینکه  به خواسته خود فکر نکردی، محقق نشده است و اگر در کلاس‌ها  با ما همراه شوید، موفق خواهید .. در کلاس‌های انگیزشی در ایران آماری از موفقیت و عدم موفقیت افراد در این کلاس‌ها وجود ندارد در حالی که در آمریکا و اروپا تحقیقات گسترده در خصوص این کلاس‌ها ارائه شده است، بسیاری از تحقیقات شکست کلاس‌های انگیزشی را نشان می‌دهد اما همچنان برخی افراد در سراسر دنیا در کلاس های انگیزشی شرکت می‌کنند.
اگر از فعالیت‌های این کلاس‌ها اطلاعات جامع ارائه شود و بر اساس برنامه منسجم  داده ها و خروجی ها بررسی شود، کمک شایانی به درک واقعیت توسط مردم خواهد کرد اما در ایران به دلیل پر هزینه بودن، تحقیقات علمی صورت نمی‌گیرد. در موارد بسیار نادر اتفاق افتاده است که افراد از تیپ شخصیتی تحولی در این کلاس‌ها شرکت کرده و موفق شدند، این  افراد تیپ‌های جسورانه و متقاعدگر و اهل ارتباط دارند اما افراد درون گرا با شرکت در این کلاس‌ها تیپ شخصیتی آنها تغییر نخواهد کرد؛ همچنین نباید فراموش کرد که بسیاری از کلاس‌های انگیزشی روانشناسی غیرعلمی است ومورد تایید مراجع رسمی در این حوزه نیست.
اگر با فکر  و تجسم  کردن، خواسته افراد محقق می‌شد  بی شک در دانشگاه‌های معتبر این علم را تدریس می‌کردند اما مردم تمایل به غرق شدن در رویاهای شیرین و بدون پشتوانه دارند..ما در کشور هزاران فرد موفق و ثروتمند داریم که حتی حاضر به مصاحبه ساده نیستند چه برسد به برگزاری کلاس و دوره آموزشی بلندمدت!!!  گرچه برگزاری این کلاس‌ها غیر قانونی نیست اما نظارت دقیقی نیز بر روی محتوای ارائه شده در این کلاس ها وجود ندارد، در برخی مواقع یک نفر تنها در مرحله  نخست متوجه فریبکاری این کلاس‌ها می‌شود اما برخی پس از مدت‌ها به این کلک پی می‌برند.. تعداد موافقان برای برگزاری  کلاس‌های انگیزشی از تعداد مخالفان بیشتر است؛ در نهایت اینکه شرکت کنندگان در کلاس‌های انگیزشی باید سطح انتظار خود را در حد تغییر احساس خوب و لذت بخش سطحی و مقطعی از این کلاس ها پایین بیاورند بعدها احساس خسارت زدگی و اتلاف عمر و هزینه پیدا نکنند..

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=14153