• برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
7
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی:

طراحی کیت تشخیص سریع نیترات در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

  • کد خبر : 12884
  • 11 تیر 1402 - 8:32
طراحی کیت تشخیص سریع نیترات در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی
صالحی جوزانی در نشست خبری در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: با توجه به چالش ­های متعدد حوزه کشاورزی در دنیا و ایران از قبیل تغییر اقلیم، خشکی و کم آبی، آفات و افزایش گاز‌های گلخانه ­ای، پیش ­بینی می­ شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی و 1430 هجری شمسی، فناوری ­های خاص محیط زیست دوستانه که عمدتا زیرمجموعه یا مرتبط با بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی هستند، نقش اساسی در توسعه و تحول بخش کشاورزی دنیا بازی کنند.

وی افزود: این فناوری ­ها شامل اصلاح و ژنتیکی، کشاورزی در فضای بسته (کشاورزی عمودی، بیوراکتور‌های یک بار مصرف، هیدروپونیک، ایروپونیک و آکواپونیک)، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، نانوتکنولوژی، ریزجلبک ­ها، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهپادها، فراورده­های زیستی و هوش مصنوعی می ­باشند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قلب تپنده فناوری­های نوین کشاورزی کشور بوده و به عنوان یکی از بالنده ­ترین و موثرترین واحد‌های پژوهشی در سطح کشور و منطقه شناخته می ­شود.

صالحی جوزانی ادامه داد: پژوهشگاه در کنار اجرای برنامه های تحقیقاتی اولویت دار برای بخش کشاورزی، چندین مسئولیت ملی و حاکمیتی را بر عهده دارد که اهمیت بسیار زیادی در تامین امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی کشور دارد.

وی تصریح کرد: این پژوهشگاه با توجه به تجربیات ارزنده خود در زمینه محصولات تراریخته و ایمنی زیستی، به عنوان مرجع ملی ایمنی زیستی محصولات تراریخته در ارتباط با دبیرخانه پروتکل ایمنی زیستی “کارتاهنا” فعالیت می کند و عملا به عنوان بازوی تخصصی کشور در زمینه استانداردسازی و تهیه پیش ­نویس ­های مقررات مربوط به ایمنی زیستی و ارائه گزارش به مراجع ملی و بین­ المللی نقش اثر گذاری دارد.

صالحی جوزانی درباره سایر دستاوردهای این پژوهشگاه گفت: طراحی کیت‌های تشخیص سریع نیترات، نیتریت و آمونیاک در محصولات کشاورزی و ایجاد چراگاه های دست کاشت با استفاده گراس ­های ­علوفه ای (امکان تولید ۷ تن ماده خشک علوفه در مراتع بدون نیاز به آبیاری ) از جمله این دستاوردهاست.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=12884