• برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
مدیرکل منابع طبیعی :

البرز استان پیشرو در تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی ملی شد

  • کد خبر : 3041
  • 16 اسفند 1400 - 9:55
البرز استان پیشرو در تثبیت حاکمیت دولت بر اراضی ملی شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه برای تمام اراضی ملی استان سند صادر شده، گفت: البرز نخستین استان کشور در ثبت و صدور اسناد برای اراضی ملی شده است.

حامد فرضی نشستی که با حضور خبرنگاران در آستانه هفته منابع طبیعی و درختکاری برگزار شد، به برگزاری جشن انفال برای سنددار شدن تمام اراضی ملی در روز دوشنبه اشاره کرد و افزود: این اقدام چشمگیر با همت و همکاری منابع طبیعی و ثبت اسناد به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین فاکتورها در تثبیت اراضی ملی حذف پروسه استعلام می باشد، اظهار داشت: پروسه استعلام، بسیار زمان بر است و بر همین اساس با نخستین استعلام در سامانه ثبت برای سند اراضی، در کمترین زمان ممکن وضعیت اراضی از لحاظ ملی بودن یا مستثنیات مشخص می شود.

فرضی در ادامه با بیان اینکه البرز با ۵۱۲ هزار هکتار کمترین مساحت را در کشور دارد، گفت: در تصرف اراضی ملی اتفاق تلخی را در سنوات گذشته شاهد بودیم که از این به بعد با سند دار شدن اراضی ملی به عنوان اسناد مثبته در محاکم قضایی کسانی که قصد تصرف داشته باشند آن سند می تواند برگ ادله تثبیت کننده حاکمیت دولت ارایه و تصرفات را به حداقل برساند.

آزادسازی ۸۶۰ هکتار از اراضی ملی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۶۰ هکتار اراضی ملی آزادسازی شده که از این میزان حدود ۸۰۰ هکتار به استناد احکام قضایی اجرا شده که یکی از این پرونده ها ۷۸۸ هکتار فقط در شهرستان نظرآباد بوده که افرادی با سندسازی قصد سوء استفاده را داشتند.

فرضی افزود: همچنین ۶۰ هکتار از این اراضی نیز به استناد تبصره یک ماده ۵۵ آزادسازی شده که این اختیار را قانونگذار به منابع طبیعی داده تا در صورت تصرف راسا برای رفع آن اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار بالای آتش سوزی ها در سطح جنگل و مراتع در سال های ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و گفت: بخشی از این آتش سوزی ها ناشی از بارش های مناسب در پاییز و زمستان و پوشش گیاهی بسیار خوب بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این پوشش گیاهی مناسب در سال ۱۳۹۷ شاهد آتش سوزی در ۷۵۰ هکتار از مراتع و در سال ۱۳۹۸ در ۶۰۰ هکتار از مراتع آتش سوزی داشتیم، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ با برنامه ریزی های انجام شده، فرمانداران بایستی در اطفای حریق تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن شرایط آتش سوزی را انجام می دادند که این اتفاق به خوبی انجام شد که در تمام عرصه ها و مناطق دیده بان حریق فعال شد و در نتیجه آن در سال ۱۴۰۰ فقط ۱۹ مورد آتش سوزی را در ۱۱ هکتار از مراتع شاهد بودیم.

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای آبخیزداری البرز

فرضی در ادامه یکی از مهمترین اقدامات در سال های اخیر را اجرای پروژه های آبخیزداری با استفاده از اعتبارات ملی عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۳۹۹ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح ها در البرز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه پس از هر بارندگی به خصوص در مناطق کوهستانی آسارا و طالقان و حوضه های آبخیز شهری با مشکلات عدیده ای روبرو می شدیم که یکی از آن ها سیل سیجان و تلف شدن هشت نفر و خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به ماشین ها و اماکن و جاده ها در ۱۱ دقیقه بارش بود، افزود: در حوضه های آبخیز استان شرایط برای سیلابی شدن همیشه فراهم است و این در حالی است که در مناطق کوهستانی مردم زندگی کرده و کشاورزی و دامدارای و ابنیه جزو ثروت های کشور در این مناطق است.

وی تصریح کرد: حدود ۱۷۰ هزار هکتار از امساحت استان به عنوان مناطق بحرانی از لحاظ سیل خیزی شناسایی و نقشه برای آن تهیه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در حدود ۱۱۰ هزار هکتار از آن ها اجرای طرح آبخیزداری داشته ایم و کارهای تلفیقی نیز شامل اقدامات بیولوژیک جنگل کاری، بذرپاشی، کپه کاری و قرق در این عرصه ها انجام شده که امسال در این عرصه ها علیرغم بارندگی ها هیچ آسیبی وارد نشد.

وی به وجود دو سد بزرگ کرج و طالقان در البرز اشاره کرد و افزود: وجود این دو سد در تامین منابع آب شرب، کشاورزی و صنعت استان های البرز، تهران و قزوین موثر است که یکی از اقدامات آبخیزداری در این عرصه ها جلوگیری از ایجاد سیلاب و فرسایش خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی در بالادست سدها است.

وی با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی به عمر مفید سدهایی که با میلیاردها تومان ایجاد می شود کمک می کند، تصریح کرد: در تمام بخش ها مشارکت رکن اصلی مجموعه منابع طبیعی است.

۳۰ تعاونی منابع طبیعی در البرز به ثبت رسیدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ تعاونی منابع طبیعی در استان ساماندهی و ثبت شده اند، گفت: به استناد بند “ب” ماده ۲۹ قانون افزایش بهره وری که این اجازه را به منابع طبیعی کشور داده که تعاونی ها بتوانند ثبت شده و مجوز فعالیت را از تعاونی ها بگیرند، در سال جاری بخشی از پروژه ها به این تعاونی ها در روستاها محول شده است.

وی اجرای پروژه های آبخیزداری توسط تعاونی های منابع طبیعی را کمک به اقتصاد و معیشت این افراد دانست و افزود: تاکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ هکتار جنگلکاری از آبان ماه تاکنون داشته ایم که قسمتی از آن در بیابان ها انجام شده که از این میزان ۲۵۰ هکتار فقط توسط منابع طبیعی در آسارا و طالقان بوده و مابقی توسط بخش خصوصی و تعاونی ها انجام شده است.

فرضی ادامه داد: تاکنون حدود یک میلیون اصله نهال توسط منابع طبیعی تولید و در اختیار شهرستان ها به صورت رایگان قرار گرفته با رویکرد اینکه اگر میزان درخت بیش از ۱۰۰ اصله باشد باید کارشناسان منابع طبیعی عرصه را برای تامین آب و مالکیت اراضی رصد کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار اصله نهال نیز توسط شهرداری توزیع شده، اضافه کرد: استاندار البرز در بازدید از دامنه های مشرف به کرج ما را مکلف کردند تا کاشت سه میلیون اصله نهال در استان هدفگذاری شود که در هفته منابع طبیعی هدفگذاری برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله انجام شده است.

طرح مرتعداری برای ۴۰ هزار هکتار از مراتع البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به چرای دام ها در مراتع اشاره کرد و گفت: متاسفانه تا پیش از سال ۱۳۹۴ سه برابر ظرفیت مراتع استان دام وارد این عرصه ها می شد که یک زنگ خطری برای مجموعه حوزه های آبخیز استان البرز بود که به نوع اقلیم و سازندهای زمین شناسی و شرایط خاک برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه فقر پوشش گیاهی یکی از فاکتورهای اساسی در فرسایش خاک بود، یادآور شد که در سال حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ تن فرسایش خاک را شاهد بودیم که به همین لحاظ در طی جلسات متعدد با مراجع ذیربط و با همکاری انجمن مرتعداران مقرر شد که از سال ۱۳۹۴ به بعد متناسب با ظرفیت مراتع دام شناسنامه دار وارد عرصه شود.

وی به تعیین تکلیف پروانه های مرتعداری اشاره کرد و افزود: شوراها برخی مواقع با رقم بالایی پروانه های مرتعداری را اجاره می دادند که از ابتدای سال برای ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان طرح مرتعداری تکمیل شده و تا آخر سال نیز ۲۰ هزار هکتار دیگر آماده و در دفترخانه عقد قرارداد می شود.

وی با بیان اینکه البرز جزء استان های برتر در اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی بوده گفت: حدود ۲۵ هزار همیار طبیعت در این استان فعال هستند که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای البرز در حوزه حفاظت از منابع طبیعی است.

اجرای عملیات بیابانزدایی در ۱۲ هزار هکتار از کانون های ریزگرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه البرز جزو استان های بیابانی به شمار می رود، افزود: حدود ۵۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در نظرآباد و اشتهارد داریم که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار کانون ریزگرد داخلی است.

وی بیان داشت: اقدامات خوبی در این عرصه ها انجام شده ولی عمق فاجعه خیلی زیاد است که یکی از دلایل آن تغییر اقلیم و برداشت بی رویه از منابع آب سفره های زیرزمینی بوده که منجر به افزایش زیاد عمق این سفره ها شده است.

فرضی گفت: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار از کانون های ریزگرد در سه سال گذشته عملیات بیابانزدایی انجام شده تا از دامنه پیشرفت مناطق بیابانی جلوگیری شود.

وی همچنین با بیان اینکه در البرز ۲۵ هزار هکتار جنگل داریم که ۱۰ هزار هکتار آن در آسارا و طالقان طبیعی بوده و ۱۵ هزار هکتار دست کاشت است، افزود: جنگل های تاغزار در اشتهارد و نظرآباد از جمله آن هاست که نقش پررنگی در تعدیل هوا و ایجاد یک اکوسیستم پایدار درآن مناطق دارد ضمن اینکه از ایجاد ریزگرد جلوگیری می کند که متاسفانه علاقمندی قاچاقچیان چوب یکی از معضلات برای این عرصه ها است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در این مقوله هیچگونه اغماضی با متخلفین چوب ندارد، خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون آمار قاچاق چوب کمتر از ۱۰ مورد بوده که نشان از تلاش همیاران، شوراها و دستگاه قضا در کنار منابع طبیعی دارد.

فرضی، البرز را یک استان خاص و بی بدیل دانست که در این عرصه ۵۱۲ هکتاری تمام اقلیمی که در کشور داریم در استان البرز شاهد هستیم و تاکید کرد: بایستی تمام اقدامات و رویکردها بر مبنای آمایش سرزمین باشد که در خیلی از پروژه های عمرانی صورت گرفته در آمایش سرزمین در انتهای اقدامات است و متاسفانه شرایط را برای استان و منابع طبیعی سخت می کند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=3041