• برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
4
راهکاری خلاقانه و دارای نواوری با استفاده از تکنولوژی و فناوری:

اسمارت بج، یک راه حل در قالب استارتاپ

  • کد خبر : 8787
  • 21 دی 1401 - 0:00
اسمارت بج، یک راه حل در قالب استارتاپ
رابطه میان انسان و حیوان به قبل از شکل گیری جامعه مدرن بر می گردد. پیوند انسان و حیوان نه به یک پیوند برای روزگار کنونی بلکه یک پیوند نهادی در تکامل معنوی و مادی انسان بر میگرددکه در تامین خوراک و امنیت همراه همیشگی بشر بوده و هستند به گونهای که در برهه های مختلف در کنار انسان حضور داشته اند و باعث شده است که در ما حس حیوان دوستی رشد کرده و تقویت گردد.

از این رو حل مشکلات حیوانات اگر در مواردی اهمیت بر مشکلات انسانی نداشته باشد کم اهمیت تر نیست و بیشتر این مشکلات به دلیل تصمیمات و فعالیتهای انسان ایجاد شده و تشدید شده است.
تیم اسمارت بج با تحقیقات و مطالعه به شناسایی مشکلات حیوانات به خصوص حیوانات خانگی پرداخته و با تفکیک مشکلات و دسته بندی ان ها بر اساس ریشه ی مشکلات که تعدادی از ان ها را در زیر با یکدیگر مرور میکنیم توانسته راهکاری خلاقانه و دارای نواوری با استفاده از تکنولوژی و فناوری به جامعه ارایه نماید.
شما با کمی وقت گذراندن در محیط شهری می توانید حیوانات مختلفی اعم از گربه ها و سگها را مشاهده کنید. که روز به روز تعداد ان ها رو به افزایش است و این افزایش جمعیت ان ها باعث شده است که مشکلات مختلفی در سطوح جامعه پدید اید که ضربه های معنوی و مادی شدیدی را به جامعه وارد کند. به گفته ی کارشناسان و دامپزشکان تنها ده درصد از این حیوانات نژادهای بومی بوده و اکثر این حیوانات از گونه های نژاد دار می باشند که بدون هیچگونه محدودیتی با یکدیگر در هم امیخته شده اند که این موضوع خود نیز سبب می شود که خود حیوان دچار مشکلاتی مادر زادی و بیماریهای مورثی شود. این گونه ها به صورتی در محیط حضور دارند که در نوشته های بعدی به ان ها می پردازیم.
یکی از مشکلات دیگر اختلاف نظر و سلیقه مابین شهرداریها و جامعه در بحث برخوردها با حیوانات می باشد. شهرداری ها به عنوان متولیان امر مدیریت شهرها باید در مورد حیوانات تصمیم گیری کنند که نقدهای مختلفی به راه حل های انها وارد است. راه حل ها در هر موردی زمانی تاثیر گذار خواهد بود که بتواند به ریشه ی مشکل بپردازد و در کنار راه حل های کوتاه مدت و در دوره زمانی بلند مدت تری به رفع مشکل می انجامد. راه حل ها باید در راستای تکنولوژی و شرایط روز باشد.در تمام راه حل های ارائه شده طی این سالها موضوع فرهنگ سازی در کنار استفاده از علم و تکنولوژی نا دیده گرفته شده است.
ورود ناگهانی کشور به مدرنیته و عدم فرهنگ سازی و زیر ساخت در بحث حیوانات مخصوصا حیوانات خانگی سبب شده است که افرادی که در نظر دارند حیوانی را به سرپرستی بگیرند نگاهی به نیازهای طرف مقابل یعنی حیوان نداشته و تنها به مواردی که از دید دامپزشکان دارای اهمیت بسیار پایینی در انتخاب حیوان هست، توجه نشان دهند. حیوانات نیز مانند انسانها دارای ابعاد مختلف و نیازهای متفاوتی هستند که زمانی که فردی می خواهد ان ها را به سرپرستی بگیرد باید به ان ها و تناسب داشتن ان ها به شرایط زندگی خود توجه کند اما به دلیل نبود زیرساخت و فرهنگ سازی به گفته ی دامپزشکان افراد به صورتی یک طرفه فقط به خواسته ی خود که غالبا در زیبایی و قدرت حیوان خلاصه میشود به سراغ حیوانات رفته و اصلا به نیاز حیوان توجه نمی کنند.
اموزش و راهنما در حوزه ی حیوانات به طور عجیبی پایین است و اصلا در سیاست های کشور توجهی به آن نمی شود.در طی این سالها مشاهده شده که از ظرفیت های دامپزشکان و انجمن های مردم نهاد در بحث فرهنگ سازی و کنترل و ساماندهی حیوانات خانگی و بدون صاحب استفاده نشده است و تنها به راه حل های کوتاه مدت اکتفا شده است که با این حال همچنان بیش از 5 هزار سگ بدون صاحب در تهران وجود دارد. به همین دلیل است که اموزشها به سطوح مختلف جامعه نرسیده و افراد اطلاع کافی در رابطه با مهمترین شرکای زیستی خود بر روی کره زمین ندارند. این عدم آموزش مناسب و راهنمای کافی نه تنها باعث میشود که افراد علاقه مند به حیوانات به بیراهه رفته بلکه باعث می شود افرادی که اطلاعات حداقلی در رابطه با حیوانات ندارند نیز از ارتباط با حیوانات دوری کرده و رفته رفته جای علاقه ی ذاتی خود به حیوانات را به انزجار دهند و ما شاهد رفتار ها و صحنه های حیوان آزاری می شویم.

تمامی مشکلات بالا ریشه در ارتباط اولیه انسان و حیوان یعنی “انتخاب حیوان مناسب” دارد.
افراد می توانند با انتخابی مناسب و درست با توجه به تناسب مابین شرایط زندگی خود و نیازهای حیوان از مستاصل شدن در امر نگهداری حیوان جلوگیری کرده و سد محکمی بر ورود حیوانات بیشتر به مناطق شهری و مشکلات درپی شود. همچنین با انتخاب یک حیوان مناسب رفته رفته رابطه محکم تری ایجاد شده و این رابطه منجر به شکل گیری فرهنگ در این زمینه و ایجاد زیرساختها میشود. استفاده از اموزش و راهنما در نگهداری از حیوان از به وجود امدن مشکلات جلوگیری کرده و رفته رفته به فرهنگ سازی کمک می کند.

فردی که می خواهد یک حیوان را به سرپرستی بگیرد باید به اینکه چه حیوانی مناسب شرایط زندگی من هست توجهی ویژه ای داشته باشد و نسبت به ان تصمیم گیری کند. افرادی که به این موضوع توجه نمی کنند، حیوان در گذر زمان به دلیل مناسب نبودن شرایط نسبت به نیازهای که دارد، تغییراتی در رفتار و سلامت حیوان اعم از بیماری های روحی و جسمی به وجود می اید که این تغییرات باعث میشود فرد سرپرست اسیب های زیادی اعم از معنوی و مالی ببیندکه گاها این هزینه ها غیرقابل جبران هست و دیدگاه فرد نسبت به حیوانات کاملا تغییر میکند. افراد عموما دست به رها سازی حیوان یا انتقال سرپرستی میزنند که هیچکدام نمیتواند راه حل مناسبی باشد. رهاسازی عامل اصلی مشکلات ذکر شده در حیطهی کلان است همچنین تغییر سرپرست به این دلیل که در اکثر مواقع فرد طرف دوم نیز در بیشتر شرایط زندگی با سرپرست اول در یک زمره هستند راه حل پایداری نمی تواند شمرده شود.
استارتاپ اسمارت بج (smartbaj.com) با بهره گیری از جوانان مستعد و باانگیزه که دارای مهارت و دانش مرتبط با این حوزه هستند توانسته به طور ریشه ای به حل چندین مشکل پرداخته و با ایجاد اولین و تنهاترین موتور پیشنهادی با توجه به شرایط فرد اعم از مالی،مکانی و زمانی ،بهترین و مناسبترین حیوان را به کاربر معرفی کند و با اعلام موجودی پناهگاهها یا افرادی که در نظر دارند به انتقال سرپرستی حیوان خانگی اقدام کنند از ایجاد مشکلات در سطوح مختلف کلان و خرد جلوگیری کرده همچنین با ارایه مقاله ها و فایلهای علمی و تجربی و به کاربران خود آموزش و راهنمایی هایی را ارایه می کند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=8787

برچسب ها