خواهش وزیر و امتناع اهل هنر
خاموشی چراغ کنسرتها اکنون وارد چهارمینماه خود شده و بسیاری از فعالان این عرصه بهویژه فعالانی غیر از حوزه تهیهکنندگی و خوانندگی، فعالانی کمبرخوردارتر بهلحاظ اقتصادی، در شرایطی نامعلوم و بعضا نامناسب قرار دارند.
تاریخ برگزاری آخرین کنسرتها در ایران به اوایل مردادماه ۱۴۰۱ برمیگردد؛ چراکه ازهشتممردادماه و با آغاز محرم، کنسرتی برگزار نشد و این عدمبرگزاری، طبق روال هرساله، تا پایان ماهصفر، پنجممهرماه ادامه داشت، اما آنچه پس از پنجممهرماه نگذاشت اهالی موسیقی بهصحنه برگردند، «پیشبینیناپذیر بودن واکنش مخاطبان» در پی اتفاقات جاری بود.در اوایل این اتفاق و با بازگشایی سالنهای سینما و سپس تئاتر، گمان میشد دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگران آزادشدن پتانسیل نهفته در برخی حاضران در سالن برگزاری کنسرت و تبدیل شدنشان به معترضانی بالفعل است. بهزبانسادهتر، نگران شکلگیری تجمعاتی اعتراضی و سر داده شدن شعار.
اتفاقی که بهعنوان مثال در یکی از شبهای اجرای نمایش «پردهخانه»، بهکارگردانی گلاب آدینه رخ داد. معترضانی که بلیت خریدند تا بتوانند وارد سالن شوند و در میانه اجرا، «سرودِ زنِ»، مهدی یراحی را بخوانند و شعار سر دهند، اما آنچه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سهشنبه ۲۲ آذرماه در حاشیه بازدید از محل برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در پردیس سینمایی ملت، در جمع خبرنگاران مطرح کرد، نشان از نادرستی این تصور داشت.