برتری کشوری 11 دانش آموز البرزی در کتابخوانی
سردار فتح الهی افزود: این دانش آموزان در سه مرحله کتابخوانی درون مدرسه ، منطقه و استان به رقابت پرداختند و به مرحله کشوری رسیدند.
وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۲۰۰ دانش آموز در پنجمین دوره کتابخوانی دانش آموزی استان البرز شرکت کردند، اظهار داشت: پس ازرقابت های مجازی و حضوری در نهایت ۱۱ دانش آموز جواز حضور در مرحله کشوری پنجمین دوره دانش آموزان کتابخوان سراسر کشور را کسب کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز بیان داشت: رقابت کشوری پنجمین دوره کتابخوانی دانش آموزی از بیست و ششم تا بیست و هشتم آبان ماه جاری به صورت حضوری در تهران برگزار شد.
وی تصریح کرد: در این رقابت ستایش کلالی، محمد صادق گودرزی ، پانیز آهنگران ، یاسمین صبوری و ایمان دانشی از دبیرستان های فرزانگان، باهنر و شهید سلطانی از آموزش و پرورش ناحیه یک کرج موفق به کسب رتبه برتر شدند.
فتح الهی از کیمیا حاج ابراهیمی، امیر رضا اسمعیلی از دبیرستان های نام آوران و کاشانی پور آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس و فاطمه ناصر رنجبر و امیر محمد فلاح کیش از دبیرستان های شاهد عصمت و شهید پناهی به عنوان دیگر دانش آموزان برتر شناخته شده در پنجمین دوره کتابخوانی کشوری یاد کرد.
وی ادامه داد: حسین افشار از دانش آموزان شهید باهنر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج هم در این دوره از مسابقات دانش آموزی برتر شد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز یادآور شد: جشنواره دانایی و توانایی با رویکرد حال خوش کتابخوانی با شعار« خانواده دانا، دانش آموز توانا » در مدارس این استان اجرا شد.
فتح الهی افزود: این جشنواره هر ساله با هدف ایجاد پیوند عمیق میان دانش آموز و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کانون خانواده اجرا می شود.
همچنین رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان البرز اعلام کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، مسابقات کتابخوانی با محوریت مراقبت از محیط زیست در مدارس شاهد این استان برگزار کرد.
محمد رضا سعیدی مقدم روزیکشنبه در گفت و گو با ایرنا هدف از برگزاری این مسابقات را ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و کانون مهم خانواده و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیطزیست در مدارس ذکر کرد.
وی بخشیدن چهرهای انسانی به مسائل زیستمحیطی، توانمندسازی مردم بویژه دانش آموزان برای تبدیلشدن به فعالینی درزمینهٔ توسعه پایدار و متوازن، ارتقای بینش عمومی در جوامع به سمتوسوی بازنگری نگرشها درباره مسئله محیطزیست را از دیگر اهداف برگزاری مسابقات کتابخوانی با ۲ محور صرفه جویی در آب و مراقبت از محیط زیست در مدارس شاهد استان البرز برشمرد.
رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به هشدارهای مکرر کارشناسان محیط زیست و نقش مهم و اثر بخش مردم درحفاظت از محیط زیست،خاطرنشان کرد: نیاز به دانش افزایی و آگاهی بخشی محیط زیستی در سطح نظام آموزش و پرورش را دو چندان کرده است تا از این طریق و با ایجاد نگرش محیط زیستی در کتاب های درسی در مسیر توسعه پایدار گام بر داشته شود.
سعیدی مقدم یادآورشد: کتابهای درسی نقش برجسته ای در آموزش احترام به طبیعت و استفاده صحیح از منابع طبیعی دارند؛ بر همین اساس درج موضوعات محیط زیست در کتابهای درسی شروع خوبی از سوی آموزش و پرورش کشورمان برای جلب توجه نوجوانان به مسایل زیست محیطی است.
وی فعالیت های جنبی همچون مشارکت دانش آموزان در کاشت نهال، پاکسازی طبیعت، مراقبت از فضای سبز مدرسه و یا نظارت بر شیوه مصرف آب و برق در خانه و مدرسه هم از جمله مواردی است که می تواند در فضاهای آموزشی صورت بگیرد.
وی از تصویر سازی یعنی درست کردن یک کتاب تصویری با نقاشی، خیّر کتاب باشید، طرح مصباح (زندگی و سیره معصومین و اهل بیت امام رضا (ع) و امام زمان (عج) و طرح کافه کتاب که در آن دانش آموزان می توانند در بعضی از روزهای هفته کتاب های خود را به مدرسه بیاورند و به صورت امانت در میز کافه کتاب به دوستانشان امانت دهند و بعد از مطالعه از آن ها پس بگیرند را از دیگر برنامه های ویژه کتابخوانی در مدارس شاهد استان البرز ذکر کرد.
رییس اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه هدیه گل به کتابخانه مدرسه از دیگر برنامه های مهم کتابخوانی در مدارس شاهد است، تصریح کرد: در این طرح دانش آموزان با هدیه یک گل به کتابخانه مدرسه در طرح شاداب سازی محیط کتابخانه مشارکت می کنند.
سعیدی مقدم ادامه داد: با توجه به مهم بودن مسائل زیست محیطی، فرآیند آموزش و اجرای مسابقات فرهنگی و هنری با محوریت مراقبت از محیط زیست بویژه فرهنگ سازی در خصوص الگوی صحیح مصرف آب در زندگی همچنان تا پایان سال تحصیلی در مدارس این استان تداوم دارد.
وی تاکید کرد: مدرسه و خانه ۲ کانون مهم آموزشی و تربیتی محسوب می شوند که در آن می توانیم انواع مهارت های زندگی و خود مراقبتی و حفاظت از طبیعت را به دانش آموزان یاد دهیم