• برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
نادرضرابیان:

کوه نوردی با روش چوپانی ، نتیجه انحلال گروه های کوه نوردی

  • کد خبر : 5389
  • 22 مرداد 1401 - 21:13
کوه نوردی با روش چوپانی ، نتیجه انحلال گروه های کوه نوردی
گروه های کوه نوردی در کشور از جمله تشکیلات کوچک مردمی بودند که با روشی مردم سالار و مسوولانه علاقه مندان کوهستان را دور هم جمع کرده و با آموزش های مختلف آن ها را برای حضور مسوولانه در کوهستان آماده می کردند. این گروه ها نقش بسیار مهمی در بالابردن آرامش روحی و روانی و همچنین اموزش مسوولیت پذیری خانواده های علاقه مند به کوهستان بر عهده داشتند.

چند سال پیش بحثی بین فدراسیون و چند باشگاه قدیمی کوه نوردی تهران در جریان بود بر این مبنا که در هیچ جای جهان گروه کوه نوردی وجود ندارد و این گروه ها باید تبدیل به باشگاه شوند. خب این باشگاه های قدیمی تهران با مدیریت فدراسیون جلسات متعددی در این رابطه برگزار کردند که در نهایت منجر به انحلال گروه های کوه نوردی در سراسر کشور شد. متاسفانه به دلیل این که این باشگاه های قدیمی مدیریت رسمی جامعه کوه نوردی را هم به صورت انحصاری در اختیار داشتند و دارند به راحتی توانستند نظرات نادرست و خودخواهانه خود را به جامعه کوه نوردی تحمیل و بدون نظرخواهی و استفاده‌ از تجربیات گروه های کوه نوردی آن ها را به راحتی منحل کنند.

در آن زمان تعدادی از کوه نوردان از جمله بنده به شدت به این کار فدراسیون انتقاد کردند که متاسفانه به نتیجه مثبتی نرسید. بعد از این اتفاق، اکثر گروه ها متلاشی شده و افراد فنی آن ها کم کم تبدیل به تورگردان شدند و گروه های مجازی بسیاری شکل گرفت که هیچ کدام از آن ها هم تحت پوشش فدراسیون و هیات های تابعه نبوده و نیستند. این گروه های مجازی در این چند سال چنان بالایی بر سر کوهستان ها و کوه نوردی کشور آوردند که چهارصد سال حضور مغولان با کشور چنین نکرد. در این سال ها علاوه بر تخریب کوهستان ها، آمار حوادث و مرگ و میر در کوهستان هم بسیار بالا رفت. در همین چند روز گذشته وسط تابستان حدود پنج شش نفر در کوهستان ها جان خود را از دست دادند.

حال همان افرادی که با نظرات و نگاه نادرست خود با انحلال گروه های کوه نوردی، کوهستان و کوه نوردی را به گند کشیده و حتا حاضر به عذرخواهی هم نشدند در این دو سال اخیر با همان نگاه خودخواهانه و نادرست و بدون مشورت و استفاده از نظرات و تجربیات دیگران شروع به نفرت پراکنی و دادن گرای غلط به مردم و مدیریت برای حذف و کشتار زیستمندانی مانند سگ و گربه کرده اند. واقعیت اگر آن افراد برای آن کار نادرست خود مجبور به پاسخ گویی می شدند دیگر هرگز به خود اجازه نمی دادند که برای زیستمندان با این روش متکبرانه تعیین تکلیف کنند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=5389