• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
فعال و متخصص محیط زیست:

تلاش غیرکارشناسان برای نفرت پراکنی و تحریک احساسات منفی جامعه ،نسبت به سایر زیستمندان

  • کد خبر : 5091
  • 07 مرداد 1401 - 19:43
تلاش غیرکارشناسان برای نفرت پراکنی و تحریک احساسات منفی جامعه ،نسبت به سایر زیستمندان
محیط زیست به زبان ساده جایی است که انسان و دیگر زیستمندان آن جا زندگی می کنند با توجه به حضور ما در کره زمین، تمام این سیاره، محیط زیست ما (تمام زیستمندان‌) محسوب می شود.

مفهوم این تعریف ساده به انسان دارای اختیار و ابزارساز یادآوری می کند که تمام زیستمندان از حقی برابر برای استفاده از ارزش های زیستی کره زمین برخوردار هستند و او باید این حق را به رسمیت بشناسد. بنابراین محیط زیست برای انسان یک مفهوم کاملا اخلاقی و عدالت محور دارد و این اخلاق حکم می کند که به دیگر زیستمندان احترام بگذارد و دست از نگاه ابزاری به آن ها بردارد.

فعالیت در جهت حفاظت از محیط زیست به عملی گفته می شود که توجه مردم و مدیریت را به این نکته مهم و کلیدی که دیگر زیستمندان برای استفاده از منابع زیستی حقی برابر با انسان دارند جلب کند تا با رفتارهایی مانند سدسازی و انتقال آب و معدن کاوی های لجام گسیخته و تصرف و تخریب زیستگاه ها این حق مسلم را پایمال نکنند. با توجه به این موضوع که ریشه تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دینی ما در بی توجه ای به این امر مهم نهفته است، یک فعال و متخصص محیط زیست ابتدا باید ساختار و سازوکار و اصول حاکم بر محیط زیست را با توجه به اشراف به موضوعات مختلف اجتماعی شناخته و آن حق مسلم دیگر زیستمندان را درک کرده باشد تا بتواند در مورد محیط زیست و زیستمندان نظرات درست و دقیقی را ارائه کند.

با توجه به این تعاریف ساده و قابل فهم به راحتی مشخص می شود که افرادی که خود را کارشناس و متخصص و فعال محیط زیست معرفی می کنند و در ادامه با استفاده از واژه های ولگرد و معدوم سازی و حذف و کشتار برای دیگر زیستمندان و پست های ریسه ای نفرت پراکنی سعی در تحریک احساسات منفی جامعه و مدیریت می کنند نه تنها فعال و متخصص محیط زیست نیستند بلکه از جمله خطرناک ترین افراد جامعه هم محسوب می شوند و باید تحت مراقبت شدید قرار گیرند. چرا که ترویج خشونت عواقب بسیار نامطلوبی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

نادر ضرابیان

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=5091