منفعت طلبی روابط عمومی های بی دانش و انتقاد گریزی مدیران علل ارتباط گزینشی با خبرنگاران

اما در این بین، نکته حایز اهمیت بی دانشی مسئولان روابط عمومی ادارات ساوجبلاغ در تعریف رسانه و راه های ارتباطی با مردم است به صورتی که این بی دانشی، طرز تفکر روابط عمومی ها درباره رسانه و سبک دعوت از آنها و توزیع عادلانه آگهی هارا نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
استعلام نشانی دفتر مرکزی رسانه ها و شماره مدیران رسانه از واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نه تنها امری نشدنی، صعب یا غیر ممکن نیست بلکه اصل دعوت از رسانه ها نیز باید بر همین اساس شکل بگیرد.
دعوت از طریق اطلاع رسانی در پیام رسان ها نیز از همین بی دانشی غرض ورزانه روابط عمومی های ادارات استان در امان نمانده و بر نارضایتی صاحبان رسانه ها افزوده است. حتی به وفور دیده شده رسانه ای که مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد یا مدیر یک کانال یا یک پیج در شبکه های اجتماعی از طریق روابط عمومی آن اداره به نشست خبری دعوت شده اما بسیاری از رسانه های مجوزدار اعم از مطبوعات محلی و سراسری، پایگاه های خبری و … که مدیرانشان برای دریافت مجوز از کانال های تنگ و باریک اعتبارسنجی که مو را از ماست بیرون می کشند عبور کرده اند در این نشست ها حضور ندارند و هیچ دعوتی از آنها صورت نپذیرفته است.
مسئولان و مدیران روابط عمومی ادارات بدون توجه به این نکته که اطلاع رسانی اخبار باید از راه های رسمی شناخته شده و از سوی رسانه های دارای مجوز و به شیوه های گوناگون(هم از طریق رسانه های مکتوب و هم از طریق رسانه های مجازی) صورت بگیرد همچنان بر اسبِ درکِ نادرست از کارکردهای رسانه تاخته و حتی قادر به تفکیک خبرنگارِ قلم به دست از عکاس و بازاریاب نیز نیستند و آنچه برایشان مهم است رابطه اجتماعی با سوگلی های خاص و نورچشمی هایشان بوده و نه قابلیت های رسانه ای وی.
روابط عمومی ها حق ندارند به هر دلیلی که با رسانه یا مدیران آن مشکلات یا خصومت های شخصی و جناحی داشته باشند نام رسانه ای را خط زده یا دعوت از رسانه هاوتوزیع آگهی را صرفاً به تعداد انگشت شماری از خبرنگاران خاص و نور چشمیِ تحت امرشان محدود کنند!!!
بی شک حضور و بروز رسانه ها در جامعه تأثیرات انکارناپذیری داشته و دارد اما نگاه غرض ورزانه برخی روابط عمومی ها به تعدادی از رسانه ها به خاطر مشکلات شخصی و تفاوت در گرایشات جناحی وگاهی منافع شخصی باعث ایجاد شکاف و فاصله بین آنها می گردد و این در حالیست که همه رسانه ها حق دارند خبرنگارشان در تمام جلسات خبری حضور داشته و به صورت شفاف و واضح نظرات خود را ابراز دارندوهمچنین پس ازبارها انعکاس خبرآن سازمان، ازآگهی نیز بهره مند شوند.
از این رو نتیجه می گیریم روابط عمومی ادارات در راستای عمل به وظایف خود باید دقت بیشتری در برخورد با رسانه ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی داشته باشند و از هر طریق ممکن و به جان خریدن هر سختی، سالانه یک بار لیست رسانه ها و شماره تماس(راه های ارتباطی) تمام رسانه های دارای مجوز را از واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استعلام نموده، لیست قبلی را بروز نمایند و توزیع آگهی ونشست های خبری خود را محدود به رسانه های خاصِ «نور چشمی» و خبرنگاران «سوگلیِ کارت هدیه بگیر» ننمایند و از ظرفیت های بالای رسانه ایِ همه صاحبان رسانه اعم از نشریات مکتوب سراسری و محلی، پایگاه های خبری و همچنین سرپرستی روزنامه های سراسری استفاده نمایند تا هم به درستی به وظیفه خود عمل نموده و هم رسانه ها را در امر اطلاع رسانی موشکافانه به مردم یاری رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا