• برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
امام جمعه کرج:

اصل مطلب غدیر ولایت است

  • کد خبر : 4823
  • 25 تیر 1401 - 7:38
اصل مطلب غدیر ولایت است
نماز عبادی سیاسی شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه از مهم‌ترین مناسبت‌های هفته بلکه سال، ۱۸ ذی‌حجه روز عید غدیر، عید الله الاکبر است، گفت: واقعه‌ای که ولو هرسال به آن پرداخته و جشن گرفته می‌شود ولی اصل مطلب غدیر که ولایت است و این گنجینه بزرگ شیعه یعنی خطبه غدیر مهجور و در بین اقشار مردم توسعه ندارد.

وی در ادامه بابیان اینکه عده‌ای عمداً و گروهی از روی بی‌توجهی، ارتباطی با این نعمت ارزشمند ندارند، گفت: متأسفانه اصل داستان را به بیراهه می‌برند، یا همه واقعه را بیان نمی‌کنند؛ جریان به این مهمی را حتی بعضی در کتاب‌های مفصلی که نوشته‌اند مطرح نکرده‌اند، یعنی یک ممانعت و تحریف پیچیده و همه‌جانبه و حساب‌شده‌ای را جریان سقیفه انجام دادند که سربسته گفتم.

امیرالمؤمنین لقب مخصوص علی علیه‌السلام است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز تصریح کرد: در روز غدیر رسول خدا، علی علیه‌السلام را امیرالمؤمنین خواندند و فرمودند این لقب مخصوص ایشان است و دیگران نباید استفاده کنند؛ حتی ائمه دیگر را هم نباید با این لقب نام برد، ولو افرادی که بعداً جای رسول خدا نشستند از این لقب استفاده کردند و خود را به همین نام خواندند؛ اما این لقب را درباره علی علیه‌السلام حذف کردند.

اهمیت کتاب الغدیر در حفظ فرهنگ شیعه، اهل‌بیت و غدیر

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: مثلاً کسی مثل ابن ابی الحدید که شارح نهج‌البلاغه است، به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «شیعه گمان می‌کنند علی علیه‌السلام در زمان پیامبر اکرم به لقب امیرالمؤمنین خطاب شده و همه مهاجرین و انصار او را به این لقب خطاب کرده‌اند، اما این در اخبار محدثان ثابت نشده است».

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این یک تحریف آشکار و انحراف قطعی است، گفت: در مقابل این جریانات و انحرافات بوده که علماء ربانی و وارثان علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام اهتمام ویژه در تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشتند و دارند که بردن نام آن‌ها فرصت می‌برد؛ فقط علامه امینی با کتاب الغدیر چه زحماتی را متحمل شد تا فرهنگ شیعه، فرهنگ اهل‌بیت و فرهنگ غدیر حفظ شود.

کتاب الیقین با استناد به ۲۲۰ حدیث از منابع اهل سنت ثابت می‌کند که لقب امیرالمؤمنین، مختص به حضرت علی است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز بابیان اینکه یکی از علماء بزرگ ما در این زمینه مرحوم سید بن طاووس حلی است، گفت: وقت اجازه ذکر مناقب او را نمی‌دهد، فقط همین را عرض کنم که او در مقامات معنوی و عرفانی، طاووس العلماء و العرفاء است که به‌تصریح میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، استادش عارف سالک ملا حسینقلى همدانى پیوسته درباره ابن طاووس می‌گفت: در میان امت اسلام بعد از حضرات معصومین، کسى چونان سید جلیل ابن طاووس در علم مراقبه نیامده است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه گفت: ایشان کتابی دارد به نام الیقین در این کتاب، با استناد به ۲۲۰ حدیث از منابع اهل سنت، نشان می‌دهد که لقب امیرالمؤمنین، مختص به حضرت علی بوده و پاسخ ابن ابی الحدید را می‌دهد؛ وی بعدها دو اثر دیگر در تکمیل و استدراک کتاب الیقین به نام‌های «الانوار الباهره فی انتصار العتره الطاهره بالحجج القاهره» و «التحصین فی اسرار ما زاد علی کتاب الیقین» تألیف کرده است.

هر کس به هراندازه که قدرت دارد باید برای بزرگداشت فرهنگ غدیر تلاش و کوشش کند

وی بابیان اینکه مسئله غدیر، ولایت و امامت ائمه علیهم‌السلام یکی از امانات الهی است که باید حفظ کنیم و طبق خواسته رسول خدا باید این امانت را به همه عالم و به همه نسل‎ها برسانیم، گفت: هر کس به هراندازه که قدرت دارد باید برای بزرگداشت فرهنگ غدیر تلاش و کوشش کند.

نجات و عافیت دنیا در گسترش و نشر فرهنگ اهل‌بیت است

امام‌جمعه کرج افزود: نجات و عافیت دنیا و عقبای ما و فرزندانمان در گسترش و نشر و بسط فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام و فرهنگ غدیر و فرهنگ عاشورا و فرهنگ علوی و نبوی و فاطمی است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=4823