
سرپرست دانشگاه خوارزمی البرز: هوش مصنوعی در مسیر آموزش، خوارزمی میزبان تحول آیندهسازان شد
نشست تخصصی “هوش مصنوعی و طراحی محیط یادگیری” با حضور دکتر عبداللهی، سرپرست دانشگاه خوارزمی برگزار شد
به گزارش کوه سرفراز، دانشگاه خوارزمی، یکی از نهادهای علمی پیشگام کشور، روز گذشته میزبان نشستی تخصصی با محوریت “هوش مصنوعی و طراحی محیطهای یادگیری” بود؛ نشستی که با حضور دکتر عبداللهی، سرپرست دانشگاه، رنگی تازه به گفتوگوهای علمی پیرامون آموزش هوشمند بخشید.
دکتر عبداللهی در این نشست با تأکید بر اهمیت دو مفهوم کلیدی “هوش مصنوعی” و “یادگیری”، گفت: «محورهای اصلی این رویداد بر پایه مفاهیمی چون یادگیری هوشمند، تولید محتوای نوین، کاربرد عملی هوش مصنوعی، تحول فرهنگی و روششناسی آموزشی طراحی شدهاند. این مباحث نه تنها علمی هستند، بلکه سرنوشتسازند.»
وی با اشاره به دو مسیر کلان این برنامه—۱) هوش مصنوعی و آموزش هوشمند و ۲) هوش مصنوعی و یادگیری—تصریح کرد: «این نشست با بیش از ۳۰ کارگاه تخصصی در دانشگاههای معتبر کشور و با مدیریت مرکز هوش مصنوعی در حال برگزاری است و ادامه خواهد داشت.»
عبداللهی از شکاف جدی در سرمایهگذاری و برنامهریزی در حوزه هوش مصنوعی سخن گفت و با مقایسه وضعیت ایران با کشورهای پیشرو مانند آمریکا و چین خاطرنشان کرد: «ما هنوز به درک راهبردی از جایگاه این فناوری نرسیدهایم. در حالی که جهان با میلیاردها دلار سرمایه به سوی آموزش هوشمند شتاب میگیرد، کشور ما نیازمند نگاهی تازه و سیاستگذاری جدی است.»
وی با اشاره به نقش تحولآفرین هوش مصنوعی در فعالسازی یادگیرندگان افزود: «یکی از معضلات امروز آموزش، منفعل بودن دانشآموزان و دانشجویان است. فناوریهای هوشمند این توان را دارند که یادگیری را از چهارچوب کلاس و محدودیت زمان و مکان رها کنند. امروز میتوان از معلمان جهانی، منابع چندزبانه و ترجمههای هوشمند بهره برد.»
عبداللهی یادگیری شخصیسازیشده را یکی از دستاوردهای بزرگ این فناوری دانست و افزود: «ما با استفاده از هوش مصنوعی میتوانیم آموزش را با نیاز و توان فردی هر یادگیرنده هماهنگ کنیم، بدون حذف محیطهای جمعی، بلکه با تقویت تعامل انسانی از طریق ابزارهای نو.
در ادامه، نسرین محمدحسنی، دبیر علمی همایش، نیز به چالشها و فرصتهای آموزش در عصر دیجیتال پرداخت و گفت: «ابزارهایی مانند آزمایشگاههای مجازی، محیطهای شبیهسازی شده و مدلهای شخصیسازی شده آموزش، به انقلاب واقعی در فرایند یاددهی–یادگیری منجر شدهاند.»
وی سه محور اصلی همایش را معرفی فناوریهای نوین، بررسی تغییرات پارادایمی فرهنگی و تحلیل فرصتها و تهدیدهای اجرایی دانست و تأکید کرد: «همانند هر فناوری نوظهور، آموزش هوشمند نیز نیازمند درک عمیق، سیاستگذاری هوشمندانه و پرهیز از تصمیمات شتابزده است.»
محمدحسنی با انتقاد از نبود یک مرجع تخصصی برای راهبری این حوزه، خاطرنشان کرد: «با وجود اسناد بالادستی مانند سند هوش مصنوعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای دقیق این سیاستها بدون همکاری همهجانبه ممکن نیست.»
گفتنی است همایش “هوش مصنوعی و طراحی محیطهای یادگیری” روز ۱۷ اردیبهشتماه در دانشگاه خوارزمی برگزار خواهد شد. از مجموع ۲۱۰ مقاله ارسالشده، ۱۰۰ اثر برگزیده برای ارائه در این رویداد انتخاب شدهاند و در پایان مراسم از مقالات برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.