• برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
3
امام جمعه کرج:

دانش بنیان نوع جدیدی از درآمدزایی از راه علم است

  • کد خبر : 3244
  • 06 فروردین 1401 - 13:48
دانش بنیان نوع جدیدی از درآمدزایی از راه علم است
امام جمعه کرج با بیان اینکه دانش‌بنیان نوع جدیدی از کسب سرمایه و ثروت از راه علم و فناوری است، گفت: امیدواری به آینده، پیشرفت‌های علمی بزرگ را برای کشور رقم می‌زند.

آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه پنجم فروردین‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج، گفت: آغاز سال ۱۴۰۱ خورشیدی و روزهای پرطراوت بهار را که همراه با ماه شعبان است به همه شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم خدای تعالی سالی پر از خیروبرکت و فراوانی و همدلی و نشاط و عافیت و سلامتی برای همه قرار داده باشد.

وی در ادامه بابیان اینکه پیام نوروزی و سخنرانی روز اول عید رهبر معظم انقلاب را همه ملاحظه فرمودید، اظهار کرد: آقا فرمودند: «کسانی که برای مردم سخن می‌گویند، پیام می‌فرستند، می‌نویسند، تلاش می‌کنند، هر چه می‌توانند در مردم، امید ایجاد کنند؛ امید عامل مهمّ حرکت،‌ عامل مهمّ پیشرفت است»؛ و فرمودند: «بگذارید دشمنان از امیدواری ملّت ایران به خشم بیایند» لذا معلوم می‌شود امید مطلب مهمی است.

امام‌جمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه ان‌شاءالله همه ما این مهم را جزء برنامه‌های اصلی خود قرار دهیم و عمل کنیم، عنوان کرد: نکته مهم در امیدواری، عمل است. چون شخص امیدوار به دنبال امیدش حرکت می‌کند. این‌طور نیست که فقط امید داشته باشد. مثلاً بگوید امید داریم که باران بیاید؛ اما دانه نکارد، زمین را شخم نزند، کود ندهد، بعد بگوید ما امید داریم از این مزرعه برداشت خوبی داشته باشیم. این امید به درد نمی‌خورد لذا امید باید همراه عمل باشد درنتیجه به مطلوب می‌رسد و الا صرف امید داشتن مشکلی را حل نمی‌کند. پس امیدی مطلوب است که انسان را به حرکت درآورد.

امیدواری به آینده پیشرفت‌های علمی بزرگ را برای کشور به همراه داشته است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر دقت کنید همین امیدواری به آینده پیشرفت‌های علمی بزرگ را برای کشور به همراه داشته است، گفت: حضرت آقا به آینده امیدوار بودند و یک حرکت‌هایی را ایجاد کردند؛ پیشرفت‌هایی که در نانو داریم، در سلول‌های بنیادی، در هسته‌ای، در موشکی، در فضا و امثال این‌ها همه برای امید است که حرکت ایجاد می‌کند و کار پیش می‌رود؛ بنابراین باید باقوت بیشتر وارد میدان عمل شد، چون نشان دادیم ما می‌توانیم و قطعاً آینده در اختیار ماست.

وی در ادامه افزود: ایشان به تولیدی که متکی به دانش‌بنیان‌ها باشد اشاره فرمودند که هم پیشرفت‌های علمی، و هم تولید اشتغال آفرین را در پی دارد و در استان البرز بحمدالله فرصت‌های فراوانی در این زمینه برای جوانان وجود دارد که باید سرعت بیشتری بگیرد.

دانش‌بنیان نوع جدیدی از کسب سرمایه و ثروت از راه علم و فناوری است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز به تعریف دانش‌بنیان پرداخت و تصریح کرد: دانش‌بنیان نوع جدیدی از کسب سرمایه و ثروت از راه علم و فناوری است. اگر کشوری شاخص‌های لازم برای دانش‌پایه بودن را داشته باشد می‌تواند اقتصادش را دانش‌بنیان کند و با بهره‌گیری از اندوخته‌ها و تجربیات علمی، رفتارهای اقتصادی و تأمین نیازهای امروز و آینده جامعه را تأمین کند.

دانش‌بنیان یعنی عمل از روی علم

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه به عبارت ساده‌تر دانش‌بنیان یعنی عمل از روی علم، عنوان کرد: اتفاقاً این مطلبی است که اسلام و دین روی آن تأکید دارد و اگر کسی به روایات وارده با دقت توجه کند مطلب را به دست می‌آورد که در مسیر غیرعلمی اگر حرکتی صورت گیرد به مقصد نمی‌رسد. مثلاً به‌عنوان نمونه که روایات فراوان است، رسول خدا در روایتی فرمودند: کسى که بدون شناخت عمل کند، خراب کردنش بیشتر از درست کردن اوست؛ یعنی اگر کسی عملش بر بنیان و ریشه شناخت و علم نباشد یعنی دانش‌بنیان نباشد، خرابکاری‌اش بیشتر از اصلاح است.

یکی از مهم‌ترین کمک‌کننده‌ها به اقتصاد دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری هستند

وی بابیان اینکه مجموعه‌هایی که به‌قصد هم‌افزائی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش‌محور برای به دست آوردن فناوری برتر باارزش افزوده بیشتر تلاش می‌کنند دانش‌بنیان هستند، خاطرنشان ساخت: یکی از مهم‌ترین کمک‌کننده‌ها به اقتصاد دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری هستند که نقش اصلی در جذب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته و همچنین متخصصان و دانشمندان رادارند.

پارک‌های علم و فناوری به ایجاد ارتباط عمیق بین دانشگاه و واحدهای تولیدی کمک می‌کند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه ازیک‌طرف و به ایجاد ثروت بر پایه دانش از طرف دیگر و هم‌چنین ارتباط عمیق بین دانشگاه و واحدهای تولیدی کمک می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه ما در استان این پارک راداریم که خیلی بزرگ و مفصل دانش‌بنیان‌هایی در آنجا مشغول به فعالیت هستند و تا حالا هم خوب کارکردند، افزود: امیدواریم در آینده با توجه به شعار سال فعالیتشان بیشتر شود و دستگاه‌های مربوطه این مجموعه‌ها را تقویت کنند تا آثار و برکات آن‌ها برای استان بیشتر باشد.

نیروی انسانی متخصص و خلاق، رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دراین‌بین حرف اساسی این است که نیروی انسانی متخصص و خلاق، رکن اصلی این اقتصاد است، گفت: هرچقدر تعداد بیشتری از افراد متخصص متعهد داشته باشیم، استحکام اقتصاد دانش‌بنیانمان استوارتر است، یعنی رکن اصلی، نیروی انسانی است که کشور ما نیروی انسانی متخصص کم ندارد و باز استان ما این ویژگی را دارد که باید فضاهای لازم را فراهم کرد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=3244