• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6

برداشته شدن تحریم‌های ایران پذیرفتنی نیست

  • کد خبر : 3204
  • 05 فروردین 1401 - 12:24
برداشته شدن تحریم‌های ایران پذیرفتنی نیست
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی که به همراه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده عازم اروپا بود در برابر سوالی درباره توافق اتمی با ایران بسیار خونسرد و آرام موضع‌گیری کرد.

جیک سالیوان در هواپیمای ایرفورس ۱ در حالی که عازم اروپا برای شرکت در نشست ناتو، جی هفت و نشست سران اتحادیه اروپا بود، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «در هفته‌های گذشته ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما هنوز موضوعاتی باقی مانده‌اند. مشخص نیست که این موضوعات حل می‌شوند یا نه.»سالیوان ادامه داد: «روسیه هم به طور خصوصی و هم علنی پیشنهاد کرده که تمام رژیم تحریمی علیه ایران برداشته شود که البته این پذیرفتنی نیست.»
به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا “تنها سوال واقعی درباره تحریم‌ها در چارچوب برجام که به روسیه مربوط می‌شود، در این باره است که ایران بتواند برای مثال با موسسات انرژی اتمی روسیه برای ارسال اورانیوم غنی‌شده خود همکاری کند.”اوایل این هفته سالیوان تاکید کرده بود ایالات متحده با توافقی که نتواند “با قابلیت راستی آزمایی مسیر ایران را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای مسدود کند و برنامه اتمی این کشور را به جایی بازگرداند که در سال ۲۰۱۸، زمانی که پرزیدنت ترامپ از برجام خارج شد، بود”، موافقت نخواهد کرد.
روز چهارشنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره توافق اتمی با ایران گفت این توافق “نه قطعی و نه قریب‌الوقوع است”.او گفت: «ما هنوز به نقطه پایان نرسیده‌ایم. در هفته‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم اما حصول توافق نه نزدیک است و نه قطعی.»

پرایس تاکید کرد ایالات متحده “برای هردو سناریو” آمادگی دارد. سناریوی اول “پایبندی متقابل به برجام” است که در آن “اعضای اصلی برجام در همان ترتیباتی که بار دیگر محدودیت‌های سخت‌گیرانه، قابل راستی‌آزمایی و دائمی را بر توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مجدداً اعمال می‌کنند، مشارکت خواهند داشت”.به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سناریوی دوم این است که برجامی وجود نخواهد داشت اما “ما به همان اندازه به تعهد رئیس جمهور مبنی بر اینکه ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت، متعهد خواهیم بود.”
این سخنان در حالی بیان می‌شوند که مقامات ایران از جمله مقامات وزارت خارجه تصریح کردند که “رسیدن به توافق از هر زمانی نزدیکتر است”.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=3204