تهدید محیط‌بانان شاکی به پرونده‌‎سازی

سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آن است که با پرونده‌سازی، رفتار ایذائی و تهدید محیط‌بانان، آنها را از پیگیری حق‌وحقوق قانونی خود منصرف کند.

زینب رحیمی خبرنگار محیط زیست: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آن است که با پرونده‌سازی، رفتار ایذائی و تهدید محیط‌بانان، آنها را از پیگیری حق‌وحقوق قانونی خود منصرف کند.

از دو سال پیش، تعدادی از محیط‌بانان برای دریافت معوقات خود به دیوان عدالت اداری شکایت کرد‌ه‌اند. حالا که رأی به ‌نفع آنها صادر شده، ادارات کل محیط زیست استان‌ها و یگان حفاظت محیط زیست از دادن حق قانونی آنها اجتناب می‌کنند.

تقریبا از سال 1400 تاکنون، حداقل 50 محیط‌بان مشغول به کار، در شهرها و استان‌های مختلف در اعتراض به نگرفتن اضافه‌کاری، با شکایت‌شان از ادارات محیط زیست، محل خدمت خود را به دیوان عدالت اداری بردند. در چند ماه گذشته آرای مربوط به تعدادی از این محیط‌بانان شاکی، صادر و ادارات محیط زیست استان‌ها مکلف به پرداخت معوقات آنها شدند؛ اما به نظر می‌رسد ادارات محیط زیست و یگان حفاظت محیط زیست کشور قصد دارند ضمن تفسیر دل‌خواهانه از آرای صادر‌شده دیوان، از اجرای تکلیف قانونی خود سر باز زنند.

از سوی دیگر، محیط‌بانانی که برای دریافت معوقات خود‌ اقدام به طرح شکایت کرده‌اند، مورد تهدید مدیران محیط زیست قرار گرفته‌اند. برای پیگیری این ماجرا با تعدادی از محیط‌بانان چند استان مصاحبه کردم که بنا بر صلاحدید و برای اینکه این افراد تحت فشار مقامات بالادستی خود قرار نگیرند، از انتشار نام آنها خودداری می‌کنم.

موضوع شکایت محیط‌بانان، اصلاح ساعت کاری، پرداخت اضافه‌کار و مزایای معوقه است. تاکنون آرای متعددی درباره کاهش ساعت کاری و پرداخت معوقات سال‌های قبل محیط‌بانان از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده و حتی بعد از بررسی کارشناسی مستندات و مدارک، مبلغی که سازمان محیط زیست باید به هر‌ یک از این محیط‌بانان شاکی پرداخت کند، مشخص شده است. طبق این آرا، سازمان محیط زیست اگر توان پرداخت مبلغ مربوط به اضافه‌کاری محیط‌بانان را ندارد، باید ساعت کاری آنها را کاهش دهد. اما سازمان محیط زیست نه ساعت کاری را کاهش می‌دهد و نه حاضر به پرداخت اضافه‌کار محیط‌بان‌هاست.

در حدود یک سال گذشته، تعدادی از رؤسای محیط زیست شهرستان‌ها، مدیران کل محیط زیست استان‌ها و رؤسای مناطق حفاظت‌شده سعی کردند با تهدید محیط‌بانان به اخراج، اجبار آنها به ترک منطقه محل خدمت، ایجاد فشار کاری و فشار روانی، هتک حرمت و فرستادن آنها به مناطق دور از خانواده و محل سکونت، این افراد را مجاب به پس‌گرفتن شکایت خود کنند.

محیط‌بانان را حراستی می‌کنند

گفتنی است صدور رأی دیوان عدالت اداری به ‌نفع محیط‌بانان، موجب شده که دیگر محیط‌بانان نیز تشویق به طرح شکایت با هدف دریافت معوقات قانونی خود شوند. همین روند، مدیران کل محیط زیست و یگان حفاظت محیط زیست را که اتفاقا باید حافظ منافع محیط‌بانان باشند، دل‌نگران کرده و سعی دارند با تهدید آنها و حتی پرونده‌سازی و کشاندن محیط‌بانان شاکی به حراست و هیئت تخلفات اداری، آنها را از ادامه این روند قانونی منصرف کنند یا هزینه این اقدام را برای آنها و سایر همکارانشان بالا ببرند. تا حدی هم یگان و ادارات محیط زیست استان‌ها و شهرستان‌ها در این مسیر موفق بوده‌اند؛ چون توانسته‌اند تعدادی از محیط‌بانان را با اعمال فشار و اخذ تعهدنامه از پیگیری قانونی معوقاتشان منصرف کنند. علاوه‌بر‌این گفته می‌شود تعدادی از محیط‌بانان در یک سال گذشته به دلیل طرح شکایت علیه اداره کل محیط زیست محل خدمت خود، از دریافت حق مأموریت و حق اضافه‌کاری محروم شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا