نادرضرابیان،فعال محیط زیست:
محیط‌زیست، ابزاری برای بازی‌های سیاسی

چند روز پیش در مورد پارک‌های جنگلی تهران جلسه‌ای با حضور چند کارشناس و متخصص سازمان جنگل‌ها برگزار شد. در این جلسه بنده هم به عنوان فعال محیط زیست حضور داشتم. در این نشست کارشناسان دو سه نکته بسیار مهم را مورد بررسی قرار دادند که به صورت خلاصه ماحصل آن را عرض می‌کنم:

پارک قیطریه
ساخت مجتمع‌های فرهنگی در پارک‌های بزرگ شهر تهران بنا به مصوبه‌ای انجام می‌شود که گویا در یکی از شورای چند دوره قبل به تصویب رسیده است. بنا به این مصوبه در چند ده پارک این مجتمع‌ها ساخته شده‌اند. در شورای قبل گویا جناب حناچی به عنوان شهردار وقت پایتخت ساخت مجتمع را در پارک قیطریه شروع و چندین درخت را قطع کرد که با شکایت دستگاه قضا کار متوقف و پرونده به دادگاه رفت. بعد از مدتی حکم به برائت شهرداری صادر شد. صدور رای مصادف بود با پایان کار شورا و جناب حناچی و آمدن شورای جدید. آقای زاکانی به عنوان شهردار جدید ادامه کار را در پارک قیطریه پیگیر شد که با مخالفت و برگزاری کارزاری کاملا سیاسی کار متوقف ماند. جالبه که این فعالان به ظاهر محیط زیستی و در واقع سیاسی در دوران آقای حناچی خیلی راحت از قطع درختان چشم پوشی کرده بودند!!

پارک‌های جنگلی تهران
این‌پارک‌ها در دهه ۴۰ توسط حکومت شاه با تک گونه کاج تهران برای جلوگیری از آلودگی هوا احداث شدند. این درختان برای دو تا پنج سال آبیاری میشوند تا خود را تثبیت کنند و بعد از آن آبیاری قطع می‌شود. عمر این درختان بین ۳۵ تا ۷۰ سال برآورد شده است. در واقع بعد از حدود پنجاه سال این درختان تک گونه به پایان عمر خود رسیده و گرفتار بیماری شده و در حال خشک شدن هستند. بنابراین این موضوع که شهرداری به عمد آب نداده تا درختان خشک شوند کاملا نادرست و غلط است. برای جلوگیری از این مشکل لازم بود که از دو سه دهه قبل اقدامات لازم صورت می‌گرفت که متاسفانه از آن غفلت شد.

هر چند که می‌دانم تقریبا اکثر کسانی که این کارزار را امضا کرده و می‌کنند دانش چندانی در مورد محیط‌زیست ندارند و با اهداف سیاسی این کار را انجام می‌دهند و اصولا محیط زیست برای آنها اهمیت چندانی ندارد ولی لازم بود که برای روشن شدن افکار عمومی اصل ماجرا بیان شود.

دکمه بازگشت به بالا