روابط عمومی شهرداری محمدشهر:
بیایید در این روزها هرکدام پاکبان محیط خود باشیم

چند روزی است که محرم الحرام از راه رسیده، محرمی که امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش با فداکاری های بی مثال خود در راه اسلام، جاودانگی و بقای آن را تضمین کرده و راه روشن حقیقت را برای همیشه تاریخ روشن نگه داشتند تا امثال من و شما امروز به بیراهه کشیده نشویم.

در محرم الحرام امر پسندیده ای وجود دارد که بسیاری از شیعیان ، امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش را واسطه قبولی حاجت و نیاز خود قرار داده و از درگاه خداوند متعال طلب برآورده شدن حاجت های خود را می کنند که این امر مهم در بیشتر مواقع با پخش نذری های مختلف در جامعه ما نمود پیدا میکند.
اما نکته ای که در پخش نذری باید به آن توجه داشت و نباید به فراموشی سپرده شود؛ ظروف نذری است، ظروفی که از جنس پلاستیک بوده و علاوه بر آثار تخریبی بر محیط زیست، ضررهای زیادی هم بر سلامت انسان دارد.
در این میان نباید از یاد برد که «پاکیزگی و نظافت از ایمان است» این فرموده پیامبر اسلام بوده و رعایت آن بر هر مسلمانی واجب است و کسی حتی فکرش را هم نمی کند که به خاطر عمل به این فرموده، نارنجی پوشان شهرداری در ایام محرم باید از عزاداری خود محروم شده و این سیره را در جامعه پیاده کنند.
و اما سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا پخش نذری و تلمبار کردن کوهی از ظروف یکبار مصرف در سطح خیابان ها و جوی های آب کاری اخلاقی و پسندیده است؟
▫️هیچ به این فکر کرده ایم که پاکبانان باید تا صبح بیدار بوده و ظروف یکبار مصرف حاصل از پخش نذری را جمع آوری کنند تا مبادا فردای آن روز عزاداران با چهره نازیبای شهر روبه رو شوند؟

با آغاز عزاداریها، ظروف و لیوان های یک بار مصرف و پلاستیکی غذا و نوشیدنی و …..در تکایا و مساجد وحتی ایستگاه‌های صلواتی شهر توزیع می‌شود و پس از مصرف، در اطراف محل‌های برگزاری مراسم رها می‌شود
▫️شاید برخی از ما، هیچ گاه به زحمتی که برای جمع آوری، حمل و دفن این نوع زباله‌ها توسط کارگران شهرداری کشیده می‌شود، فکر نمی کنیم!
یک لحظه فکر کنیم که شاید رفتگران شهرداری با دیدن وضعیت خیابان‌ها و محل‌های برگزاری مراسم عزاداری و یاد کردن از زحمتی که باید در پایان این مراسم متحمل شوند، خم به ابرو بیاورند، هرچند که آن ها هم برای این که در ثواب برگزاری مراسم شریک باشند، چیزی نمی‌گویند.

▫️اکثرشهروندان ظروف یکبار مصرف خود را در هرجایی رها می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود بخش‌های زیادی از این نوع زباله‌ در کنار پیاده رو و خیابان پخش شود و سطح شهر پس از برگزاری مراسم ، بسیار نازیبا می‌شود، چرا که ظروف یکبار مصرف ، شهر را قبضه می‌کند و کار پاکبانان در این ایام چندین برابر می‌شود.

▫️زمانی که اکثر ما به خواب رفته ایم و شهر در سکوتی کامل فرو رفته ، تنها صدای جاروی آنهاست که به آرامی در کوچه و خیابان‌ها به حرکت در آمده و شنیده می‌شود
برای این که رعایت حال این عزیزان را هم کرده باشیم ، عزاداران باید آشغال های خود را در محل سطل های زباله قرار دهند، یا پخش کنندگان نذری چاره ای به حال آشغال های حاصله از پخش نذری بجویند تا مبادا پاکبان های عزیز شهرداری که همگی قابل احترام و دارای شخصیتی والا هستند، به زحمت بیفتند.

▫️حالا که این عزیزان، بی هیچ گلایه‌ای سختی رفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما نیز به عنوان یک شهروند، سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی، زباله ها را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم رضایت خادمان شهر را فراهم کرده باشیم …
هرکدام از ما اگر در برگزاری این مراسم ، پاکیزگی و نظم چهره‌ی شهر که نشانه ی ایمان است، را حفظ کنیم .دراینصورت تصویر شهرمان در انتهای شب کریه و ناپسند نیست.
▫️ذکر این نکته فراموش نشود که برخی از عزاداران، عزاداری خود را در کمک به این عزیزان خلاصه کرده و با در دست گرفتن جارو و سطل‌ و کیسه های زباله به یاری این عزیزان می شتابند که اقدامی بسیار شایسته است و نیاز به فرهنگ سازی در بین همه اعضای جامعه دارد.

در پایان باید خطاب به عزاداران محترم اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گفت: یادمان نرود زندگی پاکبان، خش خش جاروست و اگر فرصتی برایش باقی بماند نفسی می‌کشد، استراحتی می‌کند و حاصل زحمتش را به خانه می‌برد‌، این شب ها به فکر آن ها نیز باشیم‌ ، قرار نیست رفتگران و پاکبانان عزیز شهرداری تاوان عزاداری و نذری خوردن های ما را بدهند.
▫️پس بیاییم با تعبیه کردن محل های مناسب برای ظروف یکبار مصرف ، عزای دیگری برای عزاداری این عزیزان ایجاد نکنیم.

به یاد داشته باشیم زندگی پاکبانان فقط خش خش جارو نیست ، شرکت در مراسم عزاداری هم هست.

عزاداری هایتان مقبول درگاه حق
التماس دعا

دکمه بازگشت به بالا