نادر ضرابیان فعال محیط زیست:
خون در شیشه کردن!

انسان به دلیل داشتن "قدرت سخت‌افزاری خدادادی" که به او امکان ابزارسازی را داده است خود را تافته جدابافته از دیگر زیستمندان ارزیابی می‌کند.

به همین دلیل تمام ارزش‌های زیستی کره زمین را متعلق به خود می‌داند و نگاه ابزاری به دیگر زیستمندان دارد و بنا به میل و نیاز خود خلق‌و‌خوی طبیعی این زیستمندان را تغییر داده و به نفع خود استفاده می‌کند و بعد از رفع نیاز هم خیلی راحت و غیراخلاقی آن‌ها را از بین می‌برد. در این میان آن زیستمندان بی‌اطلاع از پستی و پلشتی انسان از ته‌دل به او دل می‌بازند و خود را با تمام وجود در اختیار او می‌گذارند و وقتی متوجه اشتباه خود می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است.

اسب یکی از آن زیستمندان است که در طول تاریخ در جنگ‌ها و سفرها و بارکشی و مسابقات وحشیانه و مواردی از این دست توسط انسان مورد استفاده ظالمانه قرار گرفته است. در این مدت میلیون‌ها اسب جان خود را در این رابطه یک‌طرفه و وحشیانه از دست داده‌اند. همین چند روز پیش بود که فعال عزیز و قدیمی ما فرمودند که جای اسب در طبیعت نیست و باید در کنج طویله نگهداری شود تا به محیط‌زیست آسیب نرساند!!

سگ هم نمونه دیگری از این زیستمندان است که مانند اسب ده‌ها هزار سال مورد استفاده ابزاری قرار گرفته و در خدمت انسان بوده و جان خود را فدای او کرده است. حال که دیگر به وجود او نیاز نیست همان فعالان قدیمی گناه تمام منفعت‌طلبی‌های آن انسان پلشت را بر گردن او انداخته با تحریک مردم و مدیریت بر طبل حذف و کشتار آن بخت‌برگشته می‌کوبند.

یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب محیط‌ زیست این سرزمین تجاوز و تصرف و تغییرکاربری زیست‌گاه‌ها و کشتار زیستمندان توسط جوامع محلی برای منافع مادی خود است. رئیس محترم اصول‌گرای فراکسیون محیط‌زیست مجلس که قاعده مطلوب باید حامی تمام زیستمندان این سرزمین باشد در چهار سال حضور خود در مجلس حتا یک کلام هم از این موضوع مهم و مخرب سخن نگفته و تلاشی برای جلوگیری از باج دادن دولت و حکومت به این جوامع نکرده است. حال شاهدیم که بدون توجه به مرگ دردناک میلیاردها زیستمند، هم‌راه و هم‌صدا با آن فعالان کینه‌جوی اصلاح‌طلب خیلی راحت از تریبون مجلس وزیر کشور را تحریک به حذف سگ‌ها می‌کند!

متاسفانه این نگاه انسان‌محور در حال حاضر ملکه ذهن مردم و مدیریت و فعالان ما شده است. واقعیت برای دیگر زیستمندان این سرزمین که مانند مرغ عزا و عروسی هستند خیلی فرقی نمی‌کند که اصول‌گرا رئیس جمهور شود یا اصلاح‌طلب. هر که بیاید خون آن‌ها را در شیشه می‌کند!! این خط و این نشان!

دکمه بازگشت به بالا