وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
محور شعار فرهنگی دولت سیزدهم « نهضت بازگشت به مسجد » است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه ومعنوی مساجد در جامعه اسلامی گفت : دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه، شعار" نهضت بازگشت به مسجد " را محور قرار داد.

به گزارش کوه سرفراز و به نقل از شهروند البرز محمدمهدی اسماعیلی در آیین افتتاحیه طرح ملی مسجد کانون نشاط که در مسجد جامع رجایی شهر کرج برگزار شد، افزود: تحلیل این شعار مبتنی بر همه واقعیت های تاریخی کشور بوده است زیرا تمام حرکت های اصیل عدالتخواهانه دینی و ملی در سرزمین ایران اسلامی زمانی به موفقیت و کامیابی رسیده که از ریشه های اصیل آن نشات گرفته باشد.

وی گفت: نهضت اصیل اسلامی مردم ایران که از مهر ماه سال ۱۳۴۱ آغاز و تاکنون ادامه دارد در تمام این مدت بر پایه هویت دینی جلو رفته است؛ این هویت دینی مرکز الهام بخشی آن مراکز دینی و در راس آن مساجد، حسینیه ها، امامزاده ها و بقاع متبرکه است که هویت دینی جامعه ما را شکل داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر امروز هر فرد موفقی در عرصه حاکمیت دینی مورد بررسی قرار دهیم روند حرکتی و خاستگاه وی مسجد به عنوان مهمترین عامل ایجاد انگیزه برای حضور در فضای رشد و تعالی بوده است.

وی افزود: امام راحل این جمله ماندگارش بر تارک فعالیت های اصحاب مسجد می درخشد که “مساجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید”.

مساجد نقطه پیشران حرکت های فرهنگی

اسماعیلی گفت : ما در دولتی(دولت سیزدهم) که برخاسته از گفتمان اصیل انقلاب، اندیشه های راسخ امامین انقلاب بود طبیعی بود در حوزه فرهنگ ایستگاه اصلی، پایگاه مهم و اثر گذار را در مساجد جستجو کنیم و مساجد با این نگاه به عنوان نقطه پیشران حرکت های فرهنگی و هنری و رسانه ای در کشور انتخاب شد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بیان کرد: امروز بنا به مشیت الهی و افتخار رسیدن به فیض شهادت رییس جمهور انقلابی، مکتبی و ولایی، دولت ایشان در کمتر از سه سال به کار خود پایان می دهد؛ این افتخار برای ما ثبت و ضبط شده است که این مسیر را با قوت آغاز کردیم و به این نقطه رساندیم.

وی یادآور شد: هیچ نشست فرهنگی در محضر رییس جمهور شهید تشکیل نشد مگر اینکه پایه اصلی جلسه دعوت به امر استفاده از ظرفیت بزرگ مساجد در ساخت ستون های فرهنگی و معماری فرهنگ کشور از طرف وی شاهد بودیم.

حاشیه رفتن مساجد به جامعه آسیب وارد می کند

اسماعیلی گفت: براثر تحولات فرهنگی پس از دوران دفاع مقدس مساجد به عنوان مهمترین جایگاهی که بایستی در امر فرهنگ محور باشند در کشور مورد انتقاد قرار گرفتند و در یک فضای غبار آلود این مراکز معنوی به حاشیه رفتند؛ وقتی مساجد در حوزه فرهنگی به حاشیه بروند جامعه دچار آسیب می شود.

وی ادامه داد: این ماموریت برای ما ضرورتی دو چندان شده است که امروز در پایان دوره مدیریت دولت مردمی خدا را شاکریم که همکاران ما در حوزه مسجد کارنامه ای قابل قبول از رسیدن به اهداف اعلامی را در اختیار ناظران قرار می دهند.

اسماعیلی اظهار کرد: البته این نقطه رضایت بخش و مطلوب ما نیست؛ من همیشه در محضر رییس جمهور شهید وضعیت ساختار فرهنگی کشور را تشریح می کردم؛ در این نشست ها اشاره کردم که فضای مدیریت و بودجه ریزی نظام مدیریتی کشور طوری شکل گرفته که بدنه اصلی و تاثیر گذار و هسته سخت پای کار اهداف انقلاب وارونه با حوزه مدیریتی و بودجه ای نسبت برقرار کرده است.

وی ادامه داد: در این نشست ها اعلام کردم که فضای حمایتی در دولت آرمانی ما وجود دارد اما جایی که بار اصلی کار به دوش آن است و علمدار حرکت در مسیر تحقق آرمان های نهضت ما است گویی در حاشیه نظام برنامه ریزی و بودجه ای قرار گرفته است.

کانون های مساجد اولویت برنامه ریزی

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: امروز کانون های مساجد و مجموعه های فرهنگی و مردمی کشور در اولویت توجه و برنامه ریزی این وزارتخانه قرار گرفته است؛ در این زمینه چرخه جدیدی تعریف کردیم و از ابتدای سال جاری ساز و کارهایی پیش بینی شد که بهره اصلی برای حرکت فرهنگی در اختیار جریان های اصیل انقلابی قرار گیرد.

اسماعیلی افزود: این روندکاری بازگشت به عقب نیست چراکه مردم چنین اجازه ای نمی دهند و چه افرادی با این نام و نشان امروزی در این جایگاه باشند و یا افرادی دیگربیایند این مسیر قابل بازگشت به عقب نیست.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: یک برنامه فرهنگی معنوی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب قرارگاه فرهنگی شهید آوینی شکل گرفته است و در استان ها با حضور نمایندگان ولی فقیه دنبال خواهد شد؛ برای این برنامه فرهنگی بودجه مستقل اختصاص یافته و شرط اصلی در تخصیص بودجه ها بعد غیر دولتی نهاد ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: امیدواریم مراکز فرهنگی در مساجد بیشترین سهم در برنامه های فرهنگی و هنری کشور داشته باشند.

اسماعیلی با قدردانی از استاندار البرز و مسوولان این استان به خاطر ارتقای سطح فعالیت های فرهنگی و هنری گفت : امروز البرز و شهر کرج جایگاه ویژه ای به لحاظ فرهنگی در کشور دارند و ما این آمادگی را داریم تا از تشکیلات فرهنگی و هنری در مساجد حمایت به عمل آوریم.

دکمه بازگشت به بالا