نادر ضرابیان فعال محیط زیست:
وظیفه اصلی سیل چیست؟

ابتدا توجه داشته باشیم که کره زمین یا همان محیط‌زیست یک سخت‌افزار یا ماشین است با ساختار و سازوکاری از پیش تعیین شده که بر اساس یک هدف مشخص طراحی و ساخته شده است.

تمام فعل و انفعالاتی که در جسم انسان به عنوان یک ماشین شاهد آن هستیم حساب و کتاب دارد و به قولی یاعلی و باری به هر جهت نیست و نمی‌توان بر حسب سلیقه شخصی تغییری در ساختار و سازوکار آن ایجاد کرد. کما این‌که تا این لحظه با تمام پیش‌رفت‌های علمی این اتفاق و حتا این احساس به تغییر در ذهن انسان ایجاد نشده است. کره زمین هم دقیقآ همین حکایت را دارد.

در سخت‌افزار کره‌ زمین، سیل وظیفه دارد تا واریزه‌های غنی و سرشار از مواد غذایی کوهستان را با سرعت زیاد و در مسیری از پیش تعیین‌ شده به دشت‌ها و دریاها و دریاچه‌ها و دریاها برای استفاده زیستمندان مختلف برساند. آن‌چه که در این میان اهمیت دارد رسیدن این مواد غذایی به مقصد نهایی و تکمیل شدن چرخه زیستی است. این مقصد نهایی ممکن است خارج از مرزهای انسان‌ساخت باشد. چرا که محیط‌زیست مرز ندارد و یک مجموعه یک‌پارچه و واحد است.

حال این تفسیر و توضیح ساده را مقایسه کنید با اظهار نظرهای مدیران و فعالان و مردم در مورد سیل. تمام این عزیزان می‌خواهند سرعت حرکت سیل را با عملیاتی مانند سد و بند و آب‌خیزداری و پخش کردن سیلاب کاهش دهند و جلوی خروج آن از مرزها را بگیرند. خب این کاهش سرعت باعث می‌شود تا آن واریزه‌های غنی نتوانند به مقصد نهایی برسند. دقیقآ برعکس آن چیزی که طراح و سازنده زمین برای سیل تعریف کرده است.

البته انسان کودک‌مسلک هرگز قادر به انجام چنین کاری نیست ولی همین تفکر نادرست و بچه‌گانه علاوه بر هزینه‌های مادی بسیار که با تخریب ارزش‌های زیستی حاصل شده است، حق و حقوق دیگر زیستمندان برای استفاده عادلانه از ارزشهای زیستی را هم پای‌مال کرده و خروج انسان از دوران کودکی و ورود به دوران نوجوانی را طولانی‌تر خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا