نادر ضرابیان فعال محیط زیست:
ولگرد، اسم رمز “حذف و کشتار”

از قدیم می‌گفتند که اگر دست محبت بر سر یک سگ بکشی و یا یک تکه نان خشک به او بدهی تا ابد به تو وفادار خواهد بود.

سگ برای این وفاداری به پول و مقام و چهره و جوانی و پیری و جنسیت اهمیتی نمی‌دهد و با تمام وجود در خدمت طرف مقابل خود خواهد بود‌. در واقع سگ بیش‌تر به مهر و محبت ما نیاز دارد تا غذا. این موضوع را تقریبا همه ما تجربه کرده‌ایم. بارها شده که در برنامه‌های کوه‌نوردی یک یا دو سگ از کنار جاده با ما تا قله آمده و برگشته‌اند. جالب است که در هیچ‌کدام از این موارد ندیدم که سگی از ما طلب غذا کرده باشد. هر جا که نشستیم برای استراحت و خوردن یک لقمه غذا، سگ با یک فاصله چند ده متری از ما نشسته و آرام مراقبت اوضاع بوده و اصلا و ابدا درخواستی برای غذا از ما نداشته است. مگر این که خود ما خواسته باشیم که او را در غذای خود شریک کنیم. در واقع چیزی که برای سگ مهم است لذت بردن از هم‌راهی با انسان است.

توجه داشته باشیم که سگ برای چند ده هزار سال در کنار انسان زندگی کرده است. در این مدت “کم کم” از زیست‌گاه اصلی خود و خوی شکار دور شده و کاملا وابسته به زندگی در کنار انسان و زیست‌گاه انسانی شده است و دیگر بدون حضور انسان قادر به زندگی و تامین غذا در طبیعت نخواهد بود. در این مدت طولانی میلیون‌ها سگ هم جان خود را بدون منت و خود‌خواسته برای محافظت از انسان فدا کرده‌اند.

در نقطه مقابل، انسان همواره به این بنده‌خدا نگاه ابزاری داشته است. از خدمات او نهایت استفاده را برده و بعد هم خیلی راحت به او پشت کرده و دلش را شکسته است. ولی همین سگ دل‌شکسته اگر دوباره کوچک‌ترین محبتی از این بی‌وجدان ببینید دوباره همه چیز را فراموش کرده و تمام و کمال و با همه وجود در خدمت او خواهد بود.

متاسفانه سال‌هاست که شاهد هستیم که این انسان پست و پلشت و بی‌شرف و بی‌وجدان که خرش از پل گذشته و با تغییر سبک زندگی دیگر نیازی به استفاده ابزاری از سگ ندارد خیلی راحت چشم پلید خود را به آن ده‌ها هزار سال خدمت و هم‌راهی صادقانه بسته و با تحریک مدیریت بر طبل حذف و کشتار او می‌کوبد.

خلاصه مطلب باور عمیق دارم که این انسان کودک‌مسلک و نادان و ناآگاه با این رفتار شرم‌آور و شنیع و منفعت‌طلبانه هرگز عاقبت به خیر نخواهد شد حتا اگر از نظر فناوری قادر شود به تک تک کرات آسمانی هم سفر کند. برای رسیدن به توسعه اخلاقی و خروج از دوران کودکی فقط و فقط باید در مسیر احترام به حق و حقوق برابر دیگر زیستمندان حرکت کرد. ولاغیر.

دکمه بازگشت به بالا