• برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
به مناسبت هفته زمین پاک در اداره کل محیط زیست البرز مطرح شد:

شناسایی ۱۸۰ واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی درالبرز/ توسعه پایدار در گرو رعایت ملاحظات زیست محیطی

  • کد خبر : 24073
  • 02 اردیبهشت 1403 - 12:21
شناسایی ۱۸۰ واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی درالبرز/ توسعه پایدار در گرو رعایت ملاحظات زیست محیطی
به مناسبت هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» نشست خبری مدیر کل محیط زیست استان البرز، در محل اداره کل با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش کوه‌سرفراز، دراین نشست رفع مشکلات زیست محیطی با مشارکت مردم/شناسایی ۱۸۰ واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی درالبرز/ توسعه پایدار در گرو رعایت ملاحظات زیست محیطی/ وجود ۳۰۰ خانه محیط زیست و عملکرد کمیته های فنی/ اتفاق بزرگی در اشتهارد/ پیگیری قانونی وتکذیب خرید و فروش گونه‌های حیات وحش در البرز/جراحت و عفونت شدید، دلیل جان باختن پلنگ روستای واریان/سابقه هشت ساله اولین مرکز تیمار و بازپروی حیات وحش در البرز/توزیع کیسه های پارچه ای درواحدهای صنفی/ضرورت اجرای طرح ساماندهی برای توقف برداشت گیاهان دارویی توسط اتباع غیرمجاز مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

رفع مشکلات زیست محیطی با مشارکت مردم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، با تاکید بر اینکه  مشارکت مردم نقش به سزایی در حل معضلات کشور به ویژه مشکلات زیست محیطی دارد، اظهار داشت: تا زمانی که مردم در مواجهه با امور مختلف پای کار نیایند و مشارکت نداشته باشند، خروجی آن طور که باید و شاید رضایت بخش نیست و قطعا تا زمانی که مردم به خوبی نسبت به مشکلات و معضلات زیست محیطی استان آگاه نشوند و اطلاعات کافی در این مورد نداشته باشند، نمی‌توانند سهم خود را در مشارکت برای بهبود شرایط فعلی ایفا کنند.

توسعه پایدار در گرو رعایت ملاحظات زیست محیطی

مجید درگی ضمن اشاره به برخی از مدیران صنایع که تصور می کنند محیط زیست در تقابل با توسعه است، تصریح کرد: با رعایت ملاحظات زیست محیطی توسعه به پایداری می رسد و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ تعارضی با توسعه، جهش تولید و اشتغالزایی ندارد، زیرا پیشرفت باید متناسب با زیرساخت‌های اکولوژیکی و ملاحظات زیست محیطی انجام شود.

این مسئول دررابطه با عملکرد کمیته های فنی عنوان کرد: میزان پاسخ مثبت به استعلام های زیست محیطی از ۸۸ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است که خوشبختانه جزء دستگاه هایی هستیم که بیشترین عملکرد موفق را داشته‌ایم.

اتفاق بزرگی در اشتهارد در حال رخ دادن است

مجید درگی درادامه افزود: در طی دو سال گذشته بیش از 201 پرونده برای واحدهای صنعتی متخلف در حوزه پساب در شهرک صنعتی اشتهارد در مراجع قضایی تشکیل شد.
28 واحد به دلیل عدم توجه به اخطاریه های صادره و عدم اقدام مثبت در جهت کاهش آلودگی حکم پلمپ دریافت کردند.
میزان انحراف از استاندارد در پارامترهای پساب ، قبلا بیش از 200 برابر بوده است. در آخرین نمونه برداری در (28 فروردین ) این میزان به 4 برابر تقلیل یافته که اتفاق بسیار بزرگی است. ما امید به استاندارد رسیدن خروجی سیستم تصفیه داریم . کارهای بزرگی برای اصلاح سیستم تصفیه خانه در کنار اصلاح پیش تصفیه واحدهای صنعتی انجام شده است.
دکتر سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر رئیس جمهور به استان دستور داده بود که تا پایان سال1402، دیگر پساب آلوده وارد رودخانه شور نشود.
نتایج نمونه برداری نشان دهنده نزدیکی به اهداف مورد نظر است .
با توجه به عدم تحقق دستور مورد اشاره در موعد مقرر پرونده قضایی جدید مفتوح گردیده است.

خرید و فروش گونه‌های حیات وحش در البرز پیگرد قانونی دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز درپاسخ به سوال در خصوص تیمار ورهاسازی حیوانات آسیب دیده یادآور شد: در اجرای دستور مقام عالی سازمان محیط زیست از سال ۹۴ مرکز تیمار و باز پروری در استان با مشارکت مردمی تشکیل شد که دراین مدت بیش از ۸۰۰ گونه از حیوانات در طی این سالها در این مرکز تیمار شدند. همچنین نسبت تعداد حیوانات تیمار شده با قابلیت رها سازی در طبیعت البرز از میانگین کشوری بالاتر است .

این مسئول تصریح کرد: گاهی حیوانات تحویلی به دلیل آسیب های جسمی قابل بازگشت به طبیعت نیستند که این موارد برای بخش های آموزش مردمی نگهداری می‌شوند.

وی یادآور شد: تیمار حیات وحش آسیب دیده یکی از مشکلاتی است که محیط زیست کشور با آن درگیر است چون طبق آمار گونه‌ای که آسیب دیده به ندرت بهبود پیدا می‌کند و به دامان طبیعت باز می‌گردد.

درگی ضمن تکذیب شایعات خرید و فروش گونه‌های حیات وحش در البرز، خاطرنشان کرد: نظارتهای لازم بر مراکز تیمار با شدت و دقت بسیاری انجام می‌شود و تمام مراحل این مراکز ثبت و ضبط می‌گردد. همچنین این گونه‌ها جزو انفال عمومی هستند و خرید و فروش آنها غیرقانونی است و در صورت مشاهده به شدت برخورد می‌شود.

جراحت و عفونت شدید، دلیل جان باختن پلنگ روستای واریان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز، درپاسخ به خبرنگار ما در رابطه با ابهامات مرگ پلنگ بالغ روستای واریان کرج، به دلیل تزریق اضافی داروی بیهوشی توسط تیمارگر توضیح داد: این پلنگ از پیرترین پلنگ‌های شناسایی شده در کشور بود و با توجه به قلمرو طلب بودن این گونه ودرگیری احتمالی با پلنگ دیگری دچار جراحت زیادی شده بود.

وی افزود: باتوجه به رفتار تهاجمی پلنگ‌ها، به انسان‌ها اجازه نزدیک شدن نمی‌دهد، لذا باوجود وخامت وضعیت جسمانی، جراحت وعفونت شدید، توانش را به شدت از دست داده بود که متاسفانه علی رغم تلاش همکاران، این پلنگ تلف ‌و بعد از آن برای تاکسیدرمی به تهران منتقل شد.

سابقه هشت ساله اولین مرکز تیمار و بازپروی حیات وحش در البرز

درگی با اشاره به سابقه هشت ساله اولین مرکز تیمار و بازپروی حیات وحش در البرز، افزود: طی این مدت ۸۰۰ گونه به آن منتقل شده که ۴۰۰ مورد از آنها زنده مانده و ۳۰۰ مورد از آنها به طبیعت بازگردانده شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اشاره به اینکه طبق میانگین کشوری از هر ۱۰ گونه‌ای که برای تیمار به محیط زیست ارجاع داده می‌شود تنها یک مورد شانس زنده ماندن دارد، ابزار داشت: تیمار حیات وحش آسیب دیده یکی از مشکلاتی است که محیط زیست کشور با آن درگیر است چون طبق آمار گونه‌ای که آسیب دیده به ندرت بهبود پیدا می‌کند و به دامان طبیعت باز می‌گردد.

شناسایی ۱۸۰ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده زیست محیطی در البرز

این مسئول از معرفی ۱۸۰ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده زیست محیطی طی سال گذشته به مراجع قضایی البرز خبر داد وگفت: در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و هر سه ماه یک بار وضعیت آلایندگی صنایع استان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: واحدهایی که اخطار آلایندگی به آنها داده شده است در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل را رفع کنند، در غیر اینصورت بین نیم تا ۱.۵ درصد از درآمد فروش خود را باید به عنوان عوارض آلایندگی در قالب مالیات سبز پرداخت کنند.

ضرورت اجرای طرح ساماندهی برای توقف برداشت گیاهان دارویی توسط اتباع غیرمجاز

وی با اشاره به برداشت وسیع و بیش از حد مجاز گیاهان کوهی به ویژه در فصل بهار گفت: باتوجه به اینکه بیشتر مراتع در حفاظت منابع طبیعی استان است و ۱۲درصداین زمین‌ها بعهده‌ی ماست، این برداشت غالبا از سوی اتباع غیر مجاز انجام می‌شود که امیدواریم با اجرای طرح ساماندهی، کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با درخواست از همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی برای مقابله با این مشکل بزرگ ابراز کرد: متاسفانه جریمه‌ای برای برداشت بی رویه گیاهان دارویی و کوهی در قانون وجود ندارد و این مساله هم محدود به شکار گونه‌های جانوری است.

وجود ۳۰۰ خانه محیط زیست و توزیع کیسه های پارچه ای درواحدهای صنفی

درگی از وجود ۳۰۰ خانه محیط زیست درالبرز خبرداد و افزود: ۲۸۰ مورد از آنها در مدارس به دلیل اهمیت فرهنگ سازی در این قشر فعال شده است.

این مسئول درپایان با اشاره به آیین نامه ویژه دولت در خصوص مصرف پلاستیک در واحد‌های صنفی، ابراز داشت: در این زمینه با توزیع کیسه های پارچه ای تلاش شده گام های موثری در جلوگیری از معضلات زیست محیطی برداریم.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=24073