• برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز :

دستگیری 47 فرد مرتبط با تخلفات حوزه میراث‌فرهنگی در سال 1402

  • کد خبر : 23960
  • 29 فروردین 1403 - 10:48
دستگیری 47 فرد مرتبط با تخلفات حوزه میراث‌فرهنگی در سال 1402
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از دستگیری 47 نفر متخلف در حوزه میراث فرهنگی در طول سال 1402 با همکاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها خبر داد و نقش گزارشات مردمی را در شناسایی تخلفات بسیار مهم عنوان کرد.

به گزارش کوه سرفراز و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز رحیم خاکی اظهار کرد: در سال 1402 یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز اقدامات ارزشمند متعددی برای جلوگیری از تخریب، تصرفات، حفاری غیر مجاز و همچنین کشفیات انجام داد.
به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در حوزه تخریب و تصرف آثار تاریخی ۱۶ پرونده قضایی تشکیل شد که در حال حاضر در حال پیگیری در مراجع قضایی هستند.
او با اشاره به اقدامات در حوزه حفاری غیر مجاز و کشفیات اظهار کرد: در سال 1402، حدود ۱۳۵ قلم اشیاء عتیقه کشف شد که طی نظر کارشناسان متخصص معاونت میراث فرهنگی، ۴۶ مورد آن اصل تشخیص داده شده است.
خاکی با بیان اینکه ۴ مورد قاچاق اشیا تاریخی، ۱۲ دستگاه فلزیاب و ۹ مورد حفاری غیر مجاز نیز شناسایی شد، گفت: در این خصوص با تلاش شبانه روزی یگان حفاظت و همکاری نیروهای انتظامی و دستگاه های مرتبط و گزارشات مردمی 47 نفر دستگیر شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با بیان اینکه برای پیشگیری و هم افزایی با دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بیش از ۱۰۳ جلسه تعاملی با نیروهای انتظامی، قوه قضاییه، دهیاران، شهرداران و… تشکیل شد که بسیار مثمر ثمر بوده است و این روند با شدت بیشتری در سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهد شد.
خاکی یکی از موضوعات موثر در کشف جرم را مربوط به گزارشات دریافتی از مردم عنوان کرد و گفت: 59 گزارش در زمینه‌های مختلفی از جمله حفاری، تجاوز به حریم تاریخی، تخریب، نگهداری و خرید و فروش اشیاء و فلزیاب در سال گذشته توسط مردم به یگان حفاظت گزارش شده است که موجب کشف 55 شیء و دستگیری 5 متخلف شده است.
او در پایان از کلیه دست اندرکاران و دوستداران آثار تاریخی و انجمن‌ها خواست تا در صورت مشاهده و اطلاع از هرگونه دخل و تصرف در آثار تاریخی یا حفاری‌های غیر مجاز با یگان حفاظت اداره کل به شماره ۰۲۶۳۲۸۲۹۱۱۸ تماس حاصل فرمایند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=23960