• برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
رئیس کل دادگستری استان البرز:

جلوگیری از خلع ید و قلع و قمع دو مدرسه در کرج

  • کد خبر : 23411
  • 27 اسفند 1402 - 10:43
جلوگیری از خلع ید و قلع و قمع دو مدرسه در کرج
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت با رای صادره در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان البرز، علاوه بر ممانعت از تخریب دو مدرسه در کرج، تجدیدنظرخواه می‌تواند بهای عرصه اراضی موضوع دادخواست را از آموزش و پرورش تقاضا كند.

به گزارش کوه سرفراز، حسین فاضلی هریکندی با تشریح جزئیات رای قطعی صادره در شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان البرز در خصوص دو مدرسه در کرج گفت: در پی دادخواست یک شرکت به طرفیت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص خلع ید و قلع و قمع مستحدثات نسبت به دو مدرسه در مرکز شهر کرج، رسیدگی به آن در دادگستری کل استان البرز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: دادخواست طرح شده، شامل ملکی به وسعت 14 هزار متر مربع از جمله دو مدرسه فعال در مرکز شهر کرج با بیش از 1300 دانش آموز بود که پس از صدور رای بدوی، شرکت خواهان درخواست تجدیدنظر می‌کند.
وی با تشریح جزئیات این پرونده متذکر شد: در سال 1359 زمینی در اختیار اداره آموزش و پرورش کرج قرار می‌گیرد تا نسبت به احداث مدرسه اقدام نماید که در نتیجه چندین بنا از جمله دو مدرسه توسط آموزش و پرورش احداث می شود و تاکنون نیز به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.
فاضلی هریکندی افزود: در سال 1401 دعوایی توسط یکی از شرکت‌ها در خصوص این املاک و ساختمان های احداثی در آن طرح می‌شود که در دادگاه بدوی، قرار عدم استماع دعوا صادر و پس از تجدیدنظرخواهی شرکت مذکور، پرونده به شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان البرز ارجاع می شود،
رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: علیرغم عدم انتقال رسمی این اراضی به آموزش و پرورش لیکن با توجه به سابقه، شرایط و نحوه واگذاری این اراضی جهت احداث مدرسه و اینکه این بناها با هزینه بیت المال احداث شده بود، دادگاه تجدیدنظر با استناد و استدلال به مبانی و قواعد حقوقی و مقررات قانونی، بناهای ایجاد شده را مشمول خلع ید و قلع و قمع ندانست.
وی با تصریح بر اینکه درخواست خلع ید و قلع و قمع توسط خواهان، موجبات اضرار به منافع عمومی و بلاتکلیفی بیش از 1300 دانش آموز بود لذا دادگاه رسیدگی کننده، ضمن رد این درخواست، این حق را برای تجدیدنظرخواه قائل شد که با طی تشریفات قانونی، فقط بهای عرصه اراضی موضوع دادخواست را از آموزش و پرورش تقاضا كند.
فاضلی هریکندی در پايان از تلاش و دقت نظر همكاران خود از جمله قاضي شعبه بدوی دادگاه حقوقي كرج و قضات شعبه ١١ دادگاه تجديدنظر استان البرز تشكر کرد.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=23411