• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1
سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز:

32هزار مجوز كسب و كار در البرز صادر شد

  • کد خبر : 21179
  • 24 دی 1402 - 7:37
32هزار مجوز كسب و كار در البرز صادر شد
سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز، بل اعلام ثبت بیش از 68هزار درخواست صدور مجوز در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در این استان گفت: 32هزار مجوز بصورت برخط بدون حضور، بدون کاغذ صادر شده است.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از ایرنا، حسین جلیل پیران سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز، افزود: براین اساس رتبه هشت کشوری را این استان از نظر شاخص پاسخگویی به موقع صدور مجوزها کسب کرده است.

وی یادآور شد: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار است که برای همه کسب وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می کند.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز، نسبت مجوزهای صادره به کل درخواستها را48/1 درصد و شاخص پاسخگویی به موقع درخواستهای صدور مجوز  را برابر 94 درصد اعلام کرد.

جلیل پیران درخصوص توزیع جنسیتی درخواستها در استان البرز گفت:50/8درصد از درخواست مجوزهای کسب و کار در استان البرز به مردان و 49/2درصد به زنان اختصاص دارد و درخواست مجوز زنان،  نزدیک به ۵۸ درصد در حوزه کسب و کارهای خانگی ، ۱۰ درصد در حوزه مشاغل صنفی و ۳۲ درصد درخواست های زنان در سایر حوزه های کسب و کار می باشد.

وی اضافه کرد:همچنین درخواست مجوزهای کسب و کار توسط مردان استان در حدود ۲۵ درصد در حوزه صنفی و ۱۷ درصد در حوزه مشاغل خانگی و سایر مجوزهای کسب و کار58 درصد از درخواست مردان در استان را تشکیل  می دهد.

بیشترین تعداد درخواست های صدور مجوز در البرز متعلق به اتاق اصناف است. 

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز ضمن تشکر از همکاری و مساعدت استانداری و سایر دستگاه های اجرایی استان البرز ، بیشترین تعداد درخواستهای صدور مجوز در این استان را  به ترتیب متعلق به اتاق اصناف با سهم 36 درصد  از کل درخواستها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 20درصد  عنوان کرد و افزود:ادارات کل  صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به ترتیب سهم 11/3، 6 و 5/3درصدی درخواستهای استان را به خود اختصاص داده اند.

وی در زمینه رتبه بندی دستگاه های استان البرز در شاخص پاسخگویی به موقع گفت: اتاق اصناف ، ادارات کل راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شاخص پاسخگویی به موقع در رتبه های اول قرار گرفته اند.

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز بیان کرد: این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب و کارها در کشور محسوب می شود.

جلیل پیران یادآو شد: هدف اصلی درگاه ملی مجوزها این است که هرکس، بتواند به‌راحتی کسب‌وکارش را ثبت کند و با داشتن مجوز، رسمی و قانونی کار کرده تا از منافع رسمی کارکردن مثل داشتن فاکتور و برند، گرفتن وام و شریک، فروش به دولت و شرکت‌های بزرگ، شرکت در نمایشگاه و… استفاده کند .

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز درخصوص حقوق شهروندان و تکالیف دستگاه های اجرایی درباره مجوزهای کسب و کار بیان کرد: هر ایرانی حق دارد از شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای دریافت مجوز کسب وکار مورد نظرش مطلع شود و بدون مراجعه حضوری و بطور کاملا الکترونیکی از طریق درگاه ملی مجوزها، مجوز مورد نظرش را درخواست و در زمان تعیین شده آن را دریافت کند. همچنین ادارات صادرکننده مجوز، مکلفند همه استعلامهای لازم برای صدور مجوز موردنیاز هر ایرانی را پیگیری و دریافت کنند.

وی تاکید کرد : هر متقاضی واجدشرایط دریافت یک مجوز، اگر به هر دلیلی در زمان معین شده مجوز درخواستی اش صادرنشد، حق دارد از صادرکننده مجوز ، شکایت نماید و درگاه ملی مجوزها موظف است این نوع شکایتها را تا صدور مجوز، پیگیری کند.

جلیل پیران، به تکالیف قانونی دستگاه های اجرایی درباره مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و افزود: شرا یط و مدارک، زمان، مرجع و هزینه صدور مجوز همه کسب وکارها باید صریح و شفاف شود و در درگاه ملی مجوزها  در معرض دید عموم قرارگیرد و هر صادرکننده مجوز کسب وکار، باید آنها را عینا در درگاه تخصصی مجوزهای خود قرار دهد و هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز، رأسا از متقاضیان ثبت نام کند بلکه باید برای متقاضیان ثبت نام و ارجاع شده از درگاه ملی مجوزها، طی فرایند و در زمان معین شده برای هر کسب وکار،الکترونیکی مجوز صادرکند. 

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز با بیان اینکه مردم برای دریافت مجوز کسب و کار فقط به درگاه ملی مجوزها با آدرس mojavez.ir بدون نیاز به ثبت کاغذی و مراجعه حضوری،  می توانند اقدام نمایند؛ گفت: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد برای صدور مجوز، از متقاضیان مدرک کاغذی دریافت کند .

وی اضافه کرد:دریافت مدارک و صدور مجوز باید بصورت کاملا الکترونیکی و غیرحضوری باشد. و هر مجوز طبق دستورالعمل هیات مقررات زدایی ، واجد یک شناسه یکتا باشد. همچنین گرفتن استعلام از سایر دستگاه ها به عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است.

جلیل پیران گفت: دستگاه صادرکننده هر مجوز باید مدارک لازم برای اخذ هر استعلام را مانند دیگر مدارک لازم، در درگاه تخصصی خود از متقاضی دریافت و مجوز را در زمان معین ، شامل زمان اخذ استعلامها صادرکند.

وی درخصوص اینکه چه اقداماتی درراستای بهبود نظام مجوزدهی در استان البرز بعمل آمده است، افزود: تشکیل قرارگاه اصلاح فرآیند ساختار اداری برای بهبود عملکرد  اقتصادی و ارائه خدمات مطلوب دستگاه های اجرایی به شهروندان و فعالان اقتصادی استان و ایجاد 9 کمیته تخصصی با هدف اطلاع رسانی و تسریع در انجام مراحل ثبت و صدور مجوزهای کسب و کار و نیز اجرای پویش تبلیغاتی-فرهنگی رویداد صدور  برخط مجوزها از طریق اطلاع رسانی در فضای مجازی، مصاحبه تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات محیطی، تریبون استدیوی تخصصی اتاق بازرگانی، پخش کلیپها و تیزرها در سیمای استان از جمله اقداماتی است که در سطح استان البرز از ابتدای استقرار درگاه مذکور تاکنون انجام شده است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=21179