• برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
مهدی عسگری نماینده مجلس:

قانون سوت‌زنی؛ بستری برای ارتقاء نظارت مردمی در مبارزه با فساد

  • کد خبر : 20659
  • 12 دی 1402 - 9:27
قانون سوت‌زنی؛ بستری برای ارتقاء نظارت مردمی در مبارزه با فساد
مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد، با اشاره به تایید طرح حمایت از گزارشگران فساد توسط شورای نگهبان گفت:

طرح حمایت از گزارشگران فساد با هدف ایجاد بستر قانونی برای نظارت مردم‌پایه، حمایت از اعلام‌کنندگان فساد و تقویت مردمی‌سازی مقابله با فساد در مجلس تصویب و با تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

یکی از مواردی که از ابتدای مجلس یازدهم توسط جمعی از نمایندگان مطرح شد، طرح حمایت از سوت‌زنی یا افشاگری فساد بود که روندی طولانی را در کمیسیون قضایی گذراند.

به دلیل این که افشاگران فساد همواره از سوی ذی‌نفعان و شبکه مفسدین، مورد تهدید جانی، مالی، حیثیتی و خانوادگی هستند، مراجع قضایی براساس این قانون می‌توانند به آن‌ها و اطرافیانشان کمک کنند، همچنین بر اساس این قانون برای نهادی که فساد را کشف و به آن رسیدگی می‌کند، مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود.
ارائه درصدی از فساد کشف‌شده به افشاگر از جمله روش‌هایی است که سوت‌زنان را مورد حمایت قرار خواهد داد.

وی در خصوص اینکه گزارشگران فساد در چه مواردی می توانند سوت زنی کنند، ادامه داد:
ماده 2 این قانون، موضوعات متعددی را پیش بینی کرده است که رشوه، اختلاس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی یا عمومی، اعمال نفوذ برخلاف حق،  تبانی در معاملات دولتی، اخذ درصد (پورسانت) در معاملات داخلی یا خارجی، رفتارهای موضوع قانون منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری، تحصیل مال از طرق نامشروع توسط کارکنان دستگاه‌ها و نهادها جزو این موارد است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=20659