• برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز:

عملیات آبخيزداري يکي از روشهاي مناسب براي مديريت صحيح منابع آب و خاک است

  • کد خبر : 20642
  • 12 دی 1402 - 8:06
عملیات آبخيزداري يکي از روشهاي مناسب براي مديريت صحيح منابع آب و خاک است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ضمن بیان اهمیت و ضرورت آبخیزداری و آبخوانداری در استان البرز به بیان عملکرد اقدامات انجام شده در یک دهه اخیر پرداخت .

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: افزايش اتلاف منابع آب و خاک طي چند دهه اخير در اثر عوامل انساني و طبیعی شدت فزاينده­اي يافته و تبعات اقتصادي و اجتماعي فراواني به همراه داشته است. اين مسئله علاوه بر تحميل هزينه­ هاي اقتصادي و اتلاف سرمايه ­هاي ملي، منجر به تشديد وقوع سيلاب­ ها، افزايش نرخ توليد رسوب و کاهش عمر مفيد مخازن سدها، از بين رفتن پوشش گياهي و کاهش توليدات کشاورزي و کم آبي شده است.

وی همچنین افزود: در اين راستا، عملیات آبخيزداري يکي از روش­ هاي مناسب براي مديريت صحيح منابع آب و خاک می­ باشد. آبخیزداری با انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی، سبب حفظ آب و خاک می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  در ادامه به بیان عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این زمینه پرداخت و گفت: عملیات آبخیزداری در استان البرز از سال 1390 تا سال 1401 در سطح 146785 هکتار اجرا گردیده است. از این رو، این بخش توانسته ضمن برآورده نمودن اهداف کلی همچون حفاظت خاک و کنترل سیل، موجب استحصال 74 میلیون مترمکعب آب، افزایش نفوذ 147 میلیون مترمکعب رواناب، کنترل فرسایش خاک به میزان 3/1میلیون تن، کاهش رسوب به میزان 6/0 میلیون مترمکعب گردد.

وی همچنین تاکید کرد محدودیت های منابع آب در کشور، بیلان منفی آبخوان های زیرزمینی و دیگر چالش های پیش رو در این زمینه، اهمیت پرداختن به آبخیزداری و آبخوانداری در سرزمین خشک و نیمه خشک ایران را دو چندان نموده است.

علی شهبازی سرپرست معاونت آبخیزداری استان البرز نیز در این خصوص گفت: به دلیل گسترش جاده­ های مواصلاتی در سطح استان، حساسیت بالای سیل، زمین ­لغزش در مناطق مهم، به خصوص مناطق مسکونی و کشاورزی، جمعیت زیاد، مهاجرپذیر بودن استان، وابستگی به منابع آب زیرزمینی، فرونشست، وجود گسل­های بسیار در استان، وجود حوضه های آبخیز بالادست با شیب بالا و شرایط زمین شناسی و سنگ شناسی خاص و …، اجرای فعالیت های آبخیزداری در استان البرز ضرورت بالایی دارد و اجرای عملیات در حوضه­ های آبخیز استان البرز از اولین پروژه­ های آبخیزداری در کشور بوده و استان البرز را می­ توان از پیشگامان آبخیزداری و آبخوانداری دانست.

علی شهبازی در پایان افزود: از آنجایی که اجرای عملیات آبخیزداری براساس مطالعات تفصیلی-اجرایی صورت می پذیرد، اهمیت و ضرورت مطالعه و بررسی حوضه های آبخیز استان جزء برنامه های اصلی این اداره کل بوده، که در سال 1401 بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 14000 مترمکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری و بیش از 1000 هکتار عملیات بیولوژیکی و مدیریتی در سطح حوضه های آبخیز استان اجرایی شده است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=20642