• برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز:

با تلاش محیط زیست مهار شیوع طاعون نشخوارکنندگان در البرز

  • کد خبر : 20581
  • 10 دی 1402 - 9:49
با تلاش محیط زیست مهار شیوع طاعون نشخوارکنندگان در البرز
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱ بیش از هزار رأس کل و بز وحشی بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شد، گفت: امسال بعد از پنج سال شاهد وقوع این بیماری در حیات وحش طالقان نبودیم و امیدواریم این شرایط پایدار باقی بماند.

به گزارش کوه سرفراز به نقل از روابط عمومی اداره کل، مجید درگی اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری‌ ویروسی بسیار واگیرداری است که بین نشخوار کنندگانی مثل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی و گوسفندان اهلی شیوع پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه این ویروس از این گونه‌ها به یکدیگر منتقل می‌شود، توضیح داد: متاسفانه طی سال‌های ۹۴ تا ۱۴۰۱ بیش از هزار رأس کل و بز وحشی در طالقان بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز توضیح داد: با توجه به اینکه انتقال این بیماری از طریق دام‌های اهلی که ناقل این ویروس هستند به نشخوارکنندگان کوچک وحشی صورت می‌گیرد، برنامه واکسیناسیون این دام‌ها هر ساله پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به نحوه انتقال این بیماری ابراز کرد: وقتی گله‌های دام اهلی که ناقل این ویروس هستند از چراگاه‌ها و عرصه‌های حفاظت شده عبور می‌کنند؛ ترشحات بزاق و بدن آنها مرتع را آلوده می‌کند و وقتی قوچ و میش برای چرا وارد عرصه می‌شود، انتقال ویروس صورت می‌گیرد.
درگی تصریح کرد: در بررسی میدانی سال‌های قبل متوجه شدیم که متاسفانه دام‌های برخی گله‌ها در مقابل این ویروس واکسینه نمی‌شوند به همین دلیل با هماهنگی اداره کل دامپزشکی البرز، در طرحی جهادی عملیات واکسینه گله‌های دام‌های اهلی در طالقان انجام شد.
درگی گفت: این رزمایش مشترک در کنار کنترل و نظارت دقیقی که محیط زیست در خصوص ورود گله‌های غیر مجاز به مراتع استان صورت گرفت، باعث شد که امسال هیچ گزارشی از ابتلای نشخوارکنندگان کوچک وحشی به طاعون نشخوارکنندگان کوچک نداشته باشیم.
مدیرکل محیط زیست البرز گفت: امسال بعد از پنج سال شاهد وقوع این بیماری در حیات وحش طالقان نبودیم و امیدواریم این شرایط پایدار باقی بماند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=20581