• برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار گذشت

  • کد خبر : 20112
  • 02 دی 1402 - 7:21
قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار گذشت
گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۶ سنت معادل ۰.۸۳ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۵ سنت رسید.ادامه تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ همچنان قیمت نفت را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، تصمیم آنگولا برای ترک اوپک تردید‌ها نسبت به تاثیرگذاری این گروه بر قیمت نفت را بالا برده است.

به گزارش تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۶ سنت معادل ۰.۸۳ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۲ سنت معادل ۰.۸۴ درصد افزایش ۷۴ دلار و ۵۱ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی برای دومین هفته پیاپی بیش از ۴ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت به خاطر درگیری‌های ژئوپلیتیکی و اجرای قریب‌الوقوع کاهش تولید اوپک باز هم افزایش خواهد یافت.

هر روز کشتی‌های بیشتری از ترس حمله یمن در حمایت از فلسطین، از عبور از دریای سرخ خودداری می‌کنند. این حملات تجارت جهانی از طریق کانال سوئز را که حدود ۱۲ درصد از تجارت دنیا را کنترل می‌کند مختل کرده است.
شرکت هاپاک لیود آلمان و OOCL هنگ‌کنگ جدیدترین شرکت‌های کشتیرانی هستند که اعلام کرده‌اند مسیر دریای سرخ را دور می‌زنند یا سفر‌های خود را معلق می‌کنند.

آمریکا در روز سه‌شنبه یک عملیات چند ملیتی برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ به راه انداخت، اما یمن اعلام کرد همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد.تحلیلگران عقیده دارند تاثیر این حملات بر عرضه نفت تا حالا محدود بوده است، چون بیشتر نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز ارسال می‌شود.

از طرف دیگر، وزیر نفت آنگولا در روز پنجشنبه اعلام کرد عضویت در اوپک به نفع این کشور نیست. آنگولا قبلاً به تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید نفت آن برای ۲۰۲۴ اعتراض کرده بود.اوپک پلاس در ماه‌های اخیر تلاش کرده با کاهش تولید از قیمت نفت حمایت کند.عربستان، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد از نفت دنیا را تولید می‌کنند، توافق کرده‌اند ۲.۲ میلیون بشکه از تولید خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۴ کاهش دهند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=20112

برچسب ها