• برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
در فقدان نظارت شهرداری و محیط زیست:

دفع زباله‌های شهری، ساختمانی و پساب ها در حاشیه رودخانه فصلی باغستان غربی

  • کد خبر : 19856
  • 27 آذر 1402 - 22:15
دفع زباله‌های شهری، ساختمانی و پساب ها در حاشیه رودخانه فصلی باغستان غربی
در خلا نظارت ازسوی سازمان محیط زیست و شهرداری، دفع زباله‌های شهری، ساختمانی و پساب ها در حاشیه رودخانه فصلی باغستان غربی، یک بمب بیوشیمیایی زماندار است که زندگی مردم منطقه را در درازای دو ساحل این رودخانه خشکیده تهدید می کند.

به گزارش کوه سرفراز، گستردگی پدیده زباله گردی در کنار توسعه شهری و افزایش جمعیت مولد زباله، دستکم ۳ ایستگاه بازیافت را در حاشیه این رودخانه بوجود آورده که فشار مضاعف بر اکوسیستم شهری وارد می‌آورند.
در فصل گرم افزون بر بوی شیرابه و تعفن طغیان پشه و مگس و خطر بیماری‌های واگیردار هزینه‌های بهداشتی درمانی را در گستره بیش از ۲۰ کیلومتر مربع بوجود خواهد آورد، موش وسوسک نیز انواع آلودگی را در بازه ای فراتر از تخیل مسئولین به خانه و محل کسب مردم خواهد برد.
رودخانه فصلی بدون نظارت و حریم بندی رها شده در مناطقی که پل عبور پیاده وجود ندارد، موجب شده مردم ناگزیر از بستر رود خانه عبور کنند.
همچنین تاریکی و نبود روشنایی کنج های پنهان بستر را به مکان بیتوته معتادان و خلافکاران بدل کرده که در کنار مشکلات خودشان امکان خفت گیری زنان و کودکان و نوجوانان ومردان ضعیف الجثه را فراهم می سازد و باری بردوش زحمت کشان انتظامی و قوه قضاییه خواهد افزود.
درحال حاضر آموزش بهداشت جمعی و شهری، سیاه چاله ای در فرهنگ شهر کرج می‌باشد که به نظر میرسد برای آگاهی مردم ورعایت بهداشت وسلامت محیط مسیری طولانی در پیش است، زیرا دربسیاری موارد دیده شده از بستر رود برای پرورش دام‌های کوچک مانند مرغ و خروس یا اردک و غاز نیز بهره برداری می‌شود که به جز مورد ولگردی و تغذیه این دامها از پسماند، فضولات این دامها نیز بر بو ورنگ آلودگی افزوده است.
دراین شرایط که علاوه بر ایجاد منظره نازیبای محیط زیستی، در صورت جریان مجدد آب، آنچه سیلاب فصلی با خود به پایین دست رود خواهد برد، ملغمه و مخلوط کاملی از زباله ، فضولات و شیرابه های سمی تولید شده در فصل خشک خواهد بود که بر حجم مصیبت حاضر می افزاید.
با این تفاسیر ساکنین منطقه پس ازتحمل طولانی ودرخواستهای مکرر، از مسئولین ذیربط انتظار رسیدگی و رفع خطرات زیست محیطی را در کوتاهترین زمان دارند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=19856

برچسب ها