• برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

تصمیم مهم درباره یارانه ها /چه خبر از مذاکرات وین؟

  • کد خبر : 1982
  • 30 آذر 1400 - 10:56
تصمیم مهم درباره یارانه ها /چه خبر از مذاکرات وین؟
دولت در مهمترین رویداد اقتصادی احتمالا با دو برابر کردن یارانه ها به دنبال حذف دلار 4200 تومانی است. مهمترین رویداد در بسته خبری اقتصادنیوز این است که طرفین ایرانی و گروه 4+1 به یک متن مشترک رسیدند. دولت در مهمترین رویداد اقتصادی میخواهد دلار 4200 تومانی را حذف کند و یارانه ها را دو برابر کند.

طرفین به متن مشترک رسیدند
در مهمترین رویداد سیاسی، نورنیوز از منابع نزدیک به شورای امنیت ملی خبر داده که پیش نویس جدید در وین مورد قبول طرفین که قرار است مذاکرات وین بر مبنای آن ادامه پیدا کند، اصلی ترین نشانه شکل گیری وضعیت نسبتا متعادل در دو طرف میز است. عبور موفق ایران از این مرحله سخت ترین گام بود، زیرا در غیر آن عملا امکان تداوم مذاکرات وجود نداشت.

یارانه ها از دی دو برابر می شود
ابراهیم رییسی به بانک مرکزی برای ساماندهی وضعیت بانک‌ها دستور صادر کرد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در هفدهمین شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ ناشی از تسعیر ارز صادرات، اظهار کرد: پیشنهاد اولیه موجه دانستن نظر معاونت حقوقی مجلس و معاونت حقوقی دولت از سوی شورای گفت‌ وگو است تا این لایحه برای اصلاح به سازمان امور مالیاتی بازگردد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته است: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه‌ خودرو در بورس است. ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم. نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون بورس مسیر درستی را پیش نرفته است، گفت: مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از بورس حمایت می‌کند و اگر پیشنهاداتی در جهت تقویت بازار بورس مطرح شود، حتما با آن موافقت می‌کند

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته است: از ابتدای دی رقم یارانه‌ها ۲ برابر می‌شود. قرار بود از آذرماه ماه رقم یارانه‌ها ۲ برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد.طبق پیش‌بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد.

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: مقدمات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند ۲ ماه زمان است و اکنون کسری بودجه شدید است. میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و مجلس هم گفته است: یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزارتومانی در راه است و البته بودجه ۱۴۰۱ تورم زا نیست. با حذف ارز 4200 تومانی که به زودی رسما اعلام خواهد شد، منابع پرداخت یارانه جدید تامین خواهد شد. طبق آنچه به ایسنا اعلام شده قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع رسانی رسمی شود. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش را تایید کرد.

بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن» موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

شبکه سراسری برق در وضعیت پایدار قرار دارد و اطلاعیه دیروز شرکت برق تهران درباره احتمال خاموشی بدون هماهنگی منتشرشده و بی‌اعتبار است.مخازن سوخت نیروگاه‌ها نسبت به پارسال، وضع بهتری دارند. در عین حال از هموطنان می‎خواهیم همچنان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

عرضه گندله آهن دربورس اجباری می شود
معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی سپرده مس کاتد و گواهی سپرده میلگرد امروز در بورس کالا راه‌اندازی شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی گندله آهن را مشمول عرضه اجباری در بورس کالا خواهد کرد.

امروز ۱۱۸ همت اوراق بدهی در عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌های کشور معامله شد و ۱/۶ همت هم اوراق بدهی در بازار بدهی بین صندوق‌ها و سایر دارندگان اوراق معامله شد روز دوشنبه هیچ عرضه اوراقی در فرابورس انجام نشده است. فرابورس اعلام کرد: پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه‌ پردیس، بیمه زندگی کاریزما، بیمه هوشمند فردا و بیمه اتکایی تهران رواک به این دلیل انجام شد که با توجه به مجوز صادره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این شرکت ها فقط تا هفته اول دی ماه برای انجام پذیره‌نویسی مهلت داشتند.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=1982

برچسب ها