• برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده:

تالاب‌های نقده میزبان پرندگان مهاجر شد

  • کد خبر : 19813
  • 27 آذر 1402 - 8:16
تالاب‌های نقده میزبان پرندگان مهاجر شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده گفت: بیش از پنج هزار قطعه پرنده مهاجر برای استراحت و تغذیه در تالاب‌های این شهرستان فرود آمدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: بیش از پنج هزار قطعه پرنده مهاجر به منظور استراحت و تغذیه در تالاب‌های این شهرستان فرود آمدند.

وی افزود: هم اکنون انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر غاز خاکستری، انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از مناطق شمال برای تغذیه و زمستان‌گذرانی به تالاب‌های این شهرستان از جمله تالاب سولدوز و حسنلو مهاجرت کردند.

قایمی تصریح کرد: با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی به تدریج پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان می‌شوند و برخی از پرندگان کوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می‌دهند و برخی تا پایان زمستان در تالاب‌های این شهرستان ماندگار خواهند بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های این شهرستان وجود منابع غذایی و امنیت کامل با احداث پاسگاه‌های محیط‌بانی است که کمک شایانی برای حضور و ماندگاری پرندگان بومی و مهاجر کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با جریان پیدا کردن رودخانه «گادر» به زودی آبگیری و احیای تالاب‌های دورگه‌سنگی و طالقان این شهرستان نیز انجام شود و این ۲ تالاب هم میزبان پرندگان مهاجر در این فصل از سال شود.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان ادامه داد: هم اکنون علاوه بر پرندگان مهاجر، هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی و عقاب تالابی است.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.

قایمی گفت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های “درگه‌سنگی”، “حسنلو” و “یادگارلو” جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=19813