• برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3
نماینده مجلس:

۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

  • کد خبر : 19552
  • 20 آذر 1402 - 13:49
۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند
دکتر علیرضا عباسی در ویژه برنامه روز دانشجوی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: جنبش دانشجویی بعد از تشکیل دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های استان ها و از سال ۱۳۲۰ به بعد در ایران نمود بیشتری پیدا کرد.

به گزارش کوه سرفراز، نماینده مردم کرج در مجلس افزود: پس از ملی شدن صنعت نفت، در سال ۱۳۳۲ دولت مردمی مصدق با کودتای آمریکائی – انگلیسی سرنگون شد و حکومت وقت سعی کرد با انگلیس ارتباط بهتری برقرار نماید و آمریکا هم میدان داری این ماجرا را به عهده‌ گرفت.

دکتر عباسی اظهار داشت: دانشجویان به آمریکا و انگلیسی که دولت مردمی ایران را سرنگون کرده بودند و درصدد تصمیم گیری برای ایران بعد کودتا بودند، اعتراض کردند و این اعتراض ها تا جایی ادامه یافت که رژیم دست به یک جنایت وحشیانه زد و در روز ۱۶ آذر مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران سه دانشجوی ایرانی را به ضرب گلوله به شهادت رساند.

وی تصریح کرد: دانشجویان با تفکرات مختلف به دلیل اینکه کشورشان توسط آمریکا و انگلیس تحقیر شده بود به پا خاستند، در واقع نطفه جنبش دانشجوئی با استکبارستیزی و استبدادستیزی شکل گرفت چون رژیم پهلوی به دنبال ایجاد خفقان در کشور بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: جنبش دانشجویی پس از انقلاب هم به فعالیت خود ادامه داد و خیلی جاها خط دهنده به جامعه بود، همانگونه که ریشه تسخیر لانه جاسوسی از تفکرات دانشجویان نشأت گرفت.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه عدالت خواهی، آرمان خواهی، مطالبه گری و استکبارستیزی جزئی از جنبش دانشجویی است، گفت: اگر حرکتی در دانشگاه شروع شد و نسبتی با موارد مذکور نداشت، جنبش دانشجویی به انحراف رفته است.

استاد دانشگاه تهران افزود: جنبش دانشجویی از زمان تشکیل تا امروز استقلال خود را حفظ کرده است اما متأسفانه بعضی اوقات برخی افراد می خواهند جنبش دانشجویی را به خود وابسته کنند در حالیکه شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی از همان ابتدا شیبه تمامی آحاد جامعه شعار این جنبش بود.

وی با اشاره به اینکه جنش دانشجویی ایران وابسته را نمی خواهد، اظهار داشت: دانشجویان باید با روحیه مطالبه گری از مسئولین بخواهند به سمت آرمان خواهی حرکت کنند تا ایران در عرصه های علمی، نظامی اقتصادی و سیاسی قوی تر شود.

عضو مجمع نمایندگان البرز تصریح کرد: در دهه ۷۰ شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» مطرح شد و امروز نرخ جمعیت و جایگزینی جمعیت به زیر ۱.۵ رسیده است، با این روند سال ۱۴۳۰ جمعیت ۸۵ میلیون نفری ما به ۳۵ میلیون نفر می رسد.

دکتر عباسی ادامه داد: مجلس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مصوب کرد تا کشور از چاله جمعیتی نجات پیدا کند و نرخ جایگزینی جمعیت به بالای ۲ برسد، البته باید اشتغال و مسکن را برای جوانان فراهم کرد و سالانه یک میلیون واحد ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه با قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف به ساخت سالانه یک میلیون مسکن شده است، گفت: دستگاه های دولتی باید اراضی مازاد خود را در اختیار قوه مجریه بگذارند، دولت کنونی هم تا امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را در دست ساخت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌و‌کار، صدور مجوز های ثبت محور برای کارآفرینان ۳ روزه شد، همچنین حذف امضاهای طلایی و رانت و ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی از دستاوردهای مهم مجلس یازدهم بود.

نماینده مردم کرج،فردیس و اشتهارد در مجلس با اشاره به اینکه ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم اما در حال حاضر بسیاری از دکترای ما هم بیکار هستند، تصریح کرد: ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند در حالیکه نرخ بیکاری در جامعه زیر ۱۰ درصد و تک رقمی است.

وی گفت: مجلس ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه صندوق نواوری و شکوفایی را به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارتقا داد تا از تولید دانش بنیان حمایت کند، از ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ آمار شرکت های دانش بنیان ۶ هزار مورد بود اما در یک سال به ۱۰ هزار مورد رسید.

لینک کوتاه : https://koohesarfaraz.ir/?p=19552